måndag 13 februari 2017

Nya Tåg följer gamla spåret

Nya numret
Tåg. Tre bokstäver. Enkelt.
Lika enkelt som namn på en tidning.
Tåg heter Svenska järnvägs-
klubbens medlemstidning.
Den följer pålitligt spåret även när den förnyar sig.
2017 inleddes med ny form på tidningen, ändå helt lik den gamla.
Gamla numret

Omslaget i sista numret 2016 och första 2017 visar bilden av ett tåg som kommer på spåret i vintermiljö. Jag får titta noggrant efter vilket nummer och årgång det är.
Men nyheten finns även om den inte syns så mycket.
Här handlar det om några millimeter. 16 mm mindre på höjden och 6 mm mer på bredden. Så lite har formatet ändrats.
Men nya Tåg passar i tidskriftssamlare och fungerar att binda in.
Det sista är nog viktigt för det är entusiaster som får tidningen och nog vill spara den.
Sanningens minut”, kallar chefredaktören Lotta Isacsson (ovan) förändringen när hon presenterar första numret.
I 50 år har tidningen kommit ut och en annan sanning är att det dröjde lika länge innan det kom in en kvinna i redaktionen.
För här handlar det om männen och grabbarnas värld, något som Lotta inte var rädd för.
- Jag upptäckte jag att Tåg sökte en ny chefredaktör och bestämde mig omedelbart för att söka eftersom detta är en ämne jag väldigt gärna ville fördjupa mig i.
- Jag har mest arbetat med tidningar inom ganska mansdominerade branscher under alla mina år som journalist. Min syn på tidningen Tåg påverkas nog inte av att jag är kvinna utan mer av att jag kommer lite "utifrån".
Några djärva grepp har Lotta inte tagit.
På insidorna syns direkt en förändring. Texten är mycket lättare att läsa. Den förra var minst sagt svår: liten grad, raderna tätt ihop. I en tågkupé hade den aldrig gått att läsa och även i lugnare miljö var det ansträngande. Läsarna klagade också och redaktionen lyssnade.
Tidningen kommer inte heller längre inplastad till medlemmarna. Miljö och ekonomi gör att den får sändas öppet.
En tredje nyhet är att sidorna är limmade i ryggen och inte häftade i mitten som förut.
Sen räcker det med förnyelser.
- Vi vill skynda långsamt, bland annat med omslaget, eftersom igenkänningen är högt prioriterad. Det kommer mera med andra ord, men det kommer att ske stegvis, säger Lotta.
Formen är sig lik. Stramt, korta nyheter, texter i två spalter, Rubriker i liten grad och orden hetsar sällan upp: ”Uppgång och fall. Förbigångsspåren i Stenkulla klara. Så ska infrastrukturen utvecklas. Samarbete kring flistransporten. T 17 – nyheter och förändringar”.
Allt är nyhetsinriktat och de flesta artiklarna skrivna av Ulf Nyström.
Alla sidor är likadant uppbyggda. Inget reportage eller layout som bryter av. Ett större reportage är om Pressbyrån, tågbuden och kioskerna.
Ordföranden i Svenska Järnvägsklubben, Bengt Schelin, tycker att kvalitetsmässigt har bilderna utvecklats enormt under de senaste årtiondena.
Nåja, bilderna imponerar inte direkt. Det är tåg, tåg, tåg på varenda en. I en allmän bild från en vänthall finns sex människor med.
På slutet kommer reportaget ”Ulf bygger en modelljärnväg, del 2” (ovan). Ulf själv finns inte med på någon bild, men han heter Beskow.
Bilderna kan dock imponera. Det är svårt att se om det är modelljärnvägar eller verkliga miljöerna. Allt är skickligt och naturtroget uppbyggt.
Lotta Isacsson har lite att ta tag i när hon försiktigt utvecklar tidningen. Något mer allmänt reportage med avbrytande layout skulle ge ett lyft. Nyhetssidorna bör få ny form och bilderna skulle må bra av lite större variation.
Tåg kan få en mycket vassare form utan att läsarna tycker den har spårat ur.,
För med pappret och den limmade ryggen känns tidningen bra.
- Jag vill främst skapa kontakt med alla de duktiga skribenter och fotografer som jobbar med Tåg. Vi är bara två stycken på redaktionen, men trots stora avstånd till många av medarbetarna är det möjligt att skapa vi-känsla. Att göra tidning är, och ska vara, ett lagarbete.
Hur är ditt eget intresse och upplevelser av tåg?
- Tåg har alltid fascinerat mig och varit mitt främsta val som resesätt. Inga andra färdmedel erbjuder så spännande möten och så stor frihet under resans gång. Sedan är jag lite extra förtjust i nattåg - aldrig sover jag så gott.
 
De inbitna entusiasterna får sin dos av nyheter i tågvärlden. Växer intresset till mer än att läsa, kan Månadens erbjudande vara frestande: Loket Z 70732 med Åkerströms radiostyrning är till salu (ovan, nederst). I gott skick och i trafik fram till sista oktober i fjor.
Kanske ett fynd för en läsare, som helst bör ha tillgång till lite spår.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar