måndag 20 februari 2017

Amelia Adamo försvinner från omslaget. "Jag har haft ett fantastiskt yrkesliv"

 
Varje vecka på omslaget av M magasin, slät och fin i huden. Men nu trappar Amelia Adamo ner. Men leva ska hon göra som om hon är 50. Tanten är död och åldrandet skrämmer henne inte.

Försvinner du helt från M:s omslag eller blir du kvar i litet format infällt i logon?
Amelia och Åsa Lundegård
- Hur länge jag ligger i loggan får chefredaktör Åsa Lundegård bestämma. I alla fall i ett antal nummer så vilsna läsare hittar rätt. 

*Amelia i tidningen är slät och fin i huden utan rynkor. Skulle en bild som inte är photoshoppad sälja tidningen sämre?
- Omslagen är fotoshoppade för att öka glamourfaktorn och vi tror då följaktligen att en alltför realistisk och vardaglig bild inte blir  lika smaskig, men om man tittar så finns ganska många rynkor kvar. Inne i tidningen däremot där jag flitigt förekommer är inget fotoshoppat.

*Kan du visa dig på stan utan att bli igenkänd?
Första numret av M magasin
- Det är trevlig att bli igenkänd för en produkt som M. Och de flesta som stoppar mig har bara snälla saker att säga och då vill man gärna bli igenkänd. Men det är väldigt många som inte har en aning om vem jag är.

*Om du fick ”börja om” - yrkesmässigt - vad skulle du då jobba med?
- Jag skulle nog göra just det jag gjort. Jag har haft ett fantastiskt yrkesliv med så mycket bekräftelse.

"Tanten är i dag
utrotningshotad!

*Dagens ”nya” 50+-kvinnor är födda på 60-talet. Vad skiljer dem åt från ”gamla” 50+-kvinnor födda på 40-talet?
- Den stora vattendelaren går kvinnor födda efter kriget. Rekordgenerationen, som den också kallas för, är de som vi i M magasin kallar mappiesar, mogen attraktiv pionjär person. Det är hon som inte har samma livsstil som kvinnor födda före 1945. Den så kallade tanten är idag utrotningshotad, du hittar henne  oftast på  landet. Men mappien är urban, yrkesarbetande oftast heltid och är mycket förändringsbenägen vilket inte tidigare generation kvinnor var. De följde ett mönster hur en äldre kvinna ska leva och se ut. I dag ser många 70-åringar ut som jag. 70 är nya 50. Vår generation är den mest utbildade och den "rikaste" någonsin. Vi är också dem som reser mest. 
 
*Du och M:s första läsare är nu 70+ - vad väntar kvinnor i den nivån?
Amelia i liten bild under M
- Jag tror att vi förväntar oss stretch. Alltså leva ungefär som vi gjorde före 70, men är mycket mer utsatta för sjukdom som kan stå i vägen för våra ambitioner.

*Skulle kunna tänka dig en tidning vänd till män 50+? Vad skulle den innehålla?
- Många män har frågat mig varför de inte har en tidning. Men det beror på att män aldrig köpt livsstilsorienterade tidningar. De väljer i förta hand facktidningar.

*Vad skiljer kvinnor och män åt när det gäller att läsa tidningar?
- Kvinnor läser också facktidningar; mat, trädgård, mode men också livsstil, dvs generella tidskrifter om livet själv, om relationer och vardag. Det gör inte män.


"Äldreboende är bättre
när jag hamnar där"

*Nästa nivå längre fram är ålderdomen och äldreboende. Oroar du dig för det?
- Äldrevården som den ser ut i dag är inget att längta till, men det finns fina undantag och jag tror att innan jag hamnar där så har mycket ändrats. Till det bättre.

*Du bör kunna köpa vad du vill, även din äldrevård. Känns det tryggt?
- Det är alltid tryggt att ha fuckoffmoney oavsett vad de används till.

"Italienska män
är mer lekfulla"


*Till sist: vad skiljer italienska män från svenska män?
- Nu blir det grova generaliseringar. Italienarna är mer lekfulla livet igenom och mer intresserad av relationer och är större livsnjutare än svenskar. De är fåfänga och tycker det är viktigt hur man ser ut. De är också mycket mer lättsamma och sällan melankoliska (det gäller kvinnor också).
Svenska män är trygga, jämställda, pålitliga, blyga och klär sig mycket sämre.  Det är bättre ha en svensk i handen när åskan går och när man inte hittar i skogen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar