måndag 5 september 2016

Inte bara en dröm att driva eget utomlands


 
Fler företag som skapar jobb behövs.
Ett mantra som många ropar.
Att starta eget är då en lösning.
Driva eget heter specialtidningen för de som går med tankar på eget.
Tidningen har funnits i åtta år och startades av Anders Andersson (ovan), ekonomiskribent och profil som står på företagarnas sida.
När Andersson startade tidningen var fakturaskojarna hans hatobjekt, främst något som hette Nummerupplysningen, som lurade många småföretagare.
Andersson är lika förbannad på skojarna i dag. Nu heter de Bolagsupplysningen och agerar från Estland.
Annars har Anderson dragit sig tillbaka och nöjer sig med att stå som tidningens grundare och vara krönikör.

Yasemin Bayramoglu har tagit över och hon börjar direkt i en framgångsvåg. "Hurra, nu ökar vi" utropar Yasemin och ger siffran +26 procent. Med det menas räckviddsundersökningen som säger att Driva eget har 31 000 läsare. Det är inte detsamma som upplaga.
Jobb i Sverige får direkt en spark i det här numrets omslag där temat är att starta eget utomlands. Ännu mindre jobb blir det i grundtankarna och inledande ord: "Drömliv... semesterparadis... stanna kvar..."

Driva eget hittar fyra personer som förverkligat drömmarna:
Driva restaurang med bungalows i Thailand, köra taxi eller driva skandinavisk livsmedelsaffär på Malta, hjälpa svenskar på Gran Canaria.
Snabbt insåg de att det inte bara var sol och ett slappt liv. Byråkrati och papperskrångel kan lätt knäcka entusiasmen. Men alla klarade av det och har nu drivit sina verksamheter i flera år.

En lite annorlunda variant gör Driva eget av innehållsförteckningen i början. "Ont om tid? Läs det här! Din tidning på 5 minuter" (ovan).
Så snabbt går det inte att fånga hela innehållet även om varje punkt får 5-6 rader. Det krävs nog att hela artiklarna läses också.
Det är 88 sidor matig läsning och bara 13 annonssidor. Så visst tar det tid att gå igenom Driva eget.

Råden till företagarna är väldigt många. Försäkringsfrågorna, bokföringshjälpen, hur personalen stannar kvar, att företaget lyckas, konsten att bli effektiv och prioritera rätt och så förstås grundtanken att företaget går med vinst och därmed hur utdelningen maxas. Den dystra sidan som också kan inträffa får en belysning: hur delas företaget om det blir skilsmässa mellan makar som drivit allt tillsammans?
Drömmar om eget får en rejäl knuff i reportage om personer som lyckats. En riktig framgångssaga är Charlie Hansson med it-företaget Chas. Med pappa som hemlös och mamma ofta långtidsarbetslös var förutsättningarna inte de bästa. Men Charlie lyckades. I dag omsätter hans företag 71 miljoner och har 91 anställda.
Killen som älskade bilar med svulstiga fälgar (nedan) såg också en dröm - att förse svenska bilar med de snyggaste fälgar som fanns. Dem hittade han i USA och började med import. Bara några millimeters skillnad för bultarna kunde göra att de inte passade. En egen liten uppfinning - en kona - gjorde att fälgarna kunde monteras på vilken bil som helst.


Grafiskt är Driva eget lättläst. Texterna är ganska korta, mycket delas upp i block under punkter. Men jag hade gärna sett lite större grad på texten, särskilt när seriffer används och de läggs på färgplatta är det inte alltid lätt för ögat om inte belysningen perfekt.
En genomgående linje är nämligen plattor med svag grön färgton. Andra signaler är handtecknade mindre rubriker och tunna linjer med pilar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar