måndag 25 april 2016

Full fart framåt utan att behöva trampa

Det våras och fler cyklister luftar hojen.
En del rullar riktigt fort utan att trampa.
Elcyklar! Förutom att de rullar lätt och fort känns de vanligast igen på en liten låda på pakethållaren.

Nu har elcyklar fått en tidning som också heter Elcyklar.

Elcyklarna blir fler och fler. Nya märken dyker upp. Nära 300 olika finns på marknaden.
Då insåg Gustav Forsberg att det behövs en tidning som hjälper villrådiga i djungeln.
Forsberg blev chefredaktör och han fick ihop 108 sidor i första numret.
En matig tidning med tester har massor av  hojar.


Indelningen sker i tre klasser efter priser, för det här är inga billiga saker.
I budget ligger priserna upp till 10 000 kr där den billigaste kostar 7 190 kr. I mellanklass är det        10 000 - 20 000 och i premium 20 000 - 30 000. I gruppen exklusiv går värstingen på 49 900 kr.
Köparna vill förstås veta var de lägger tusenlapparna bäst efter kvalité och användandet.


Guiden är enkelt uppbyggd: en stor bild, ibland tre små detaljbilder, text i tre korta spalter med punkterna byggkvalitet, utrustning, cykelkänsla, elsystem och utseende. Betyg sätts där 5 poäng är max i varje punkt (bild ovan).
Efter att ha läst om 21 olika modeller kanske läsaren är lite klokare på om vilken som är den rätta.


I biltidningar brukar "körglädje" vara standardord i rubriker.
Här hittar jag dock inte ordet "trampglädje". I stället är det "sportig, snygg, välbyggd, pansarvagnskänsla, vass, bra drag, stabil..."
Vad jag mest stör mig på i insidorna är att i rubriker finns "elcyklar" med 11 gånger  och "cykel" 16 gånger. Det 27 gånger för mycket och borde vara självklart i en tidning som heter Elcyklar. Och åtta gånger finns orden på omslaget. Här har de lite att fundera på till kommande nummer.


Reportagen kommer i framvagnen och efter testblocken. En genomgång görs av utvecklingen av marknaden och lite allmänna tips innan köparen slår till. I andra artiklar är det praktiska prov. I uppförsbackar är den som en bulldozer, i snö, vinter och kyla är det en svårslagen upplevelse med batteridriften och sist kommer entusiasten som satt två stora solpaneler på en släpkärra och med det kan komma iväg i 18 mil (bild ovan).
Vanligast är annars en låda på pakethållaren, men flera tillverkare satsar på olika placeringar på ramen.


Chefredaktören Gustav Forsberg (bild ovan) tog bilen till sommarstället i norra Halland och rullade och trampade hela vägen hem till Stockholm, en sträcka på 52 mil.
Annars är det nog tanken göra ärenden eller komma till jobbet utan att bli ansträngd och svettig.
Märkesfloran är stor och kvalitén skiftande. Det fick bröderna Walleräng i Göteborg (bild nedan) att satsa på en svenskbyggd cykel med full koll på kvalitén. En premiumhoj som kostar 29 900 kr.
Priserna på de flesta andra ligger på jämna hundratal, men även här smyger det sig in slutsiffror på 90 och 95.


Allt är lättläst, även texter som ibland lägger på bakgrund av färg. Layouten rak och enkel.
Jag undrar ändå hur mycket klokare läsaren blir inför ett köp. Djungeln är nog fortfarande lika stor för nyköparen: motor, batteri och riktigt hur tungtrampad är cykeln när batteriet är urladdat?
Sist kommer 24 sidor guide med olika modeller och alla verkar se likadana ut (bild nedan).

Fler gillar att rulla fram utan att behöva trampa så mycket. Det syns ute på vägarna. Tidningen har nog hittat en nisch. Annonsmarknaden på 14 sidor kan nog bli några till i framtiden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar