måndag 15 februari 2016

Mycket katalog när nätbutik blir magasin


Tidningar och magasin går över till nätet.
Några gör tvärtom - kompletterar nätet med papper.
MY HOME är ett nytt magasin som går den vägen.
Tjock, som en katalog – 18 mm och 204 sidor - och katalog är det också.
My Home är en inredningssajt som startade i fjor. Sveriges största säger den sig vara. Frestar med 80 000 möbler och olika prylar i inredning. Det mesta visas i detaljbilder men även miljöbilder ger inspiration.
Nu kommer allt förpackat i ett magasin.
Hem och miljöer lyfts fram i frestande bilder. Trendskapare, inredningsdesigners och bloggare tittar in hos varandra och visar sina hem. Allt är stramt, ingen onödig pryl framme, vita linjen och med något grått som en avbrytande accent.
Ingen har något direkt "vanligt" hem. De hittar drömhus och lägenheter de inte kan motstå.
Gården på Öster-
len i Skåne - vilken hem-
inred-
nings-
tidning har inte ett sånt reportage - blir ett modernt hem med öppna lösningar där gammalt lyfts fram: breda golvplankor, bjälkar i taket, en präktig Kockumsspis blir ett blickfång.
En igenbommad affärs-
lokal förvandlas till ett hem som inte är likt något annat.
Våningen i Göteborgs centrum gjordes om till något i in-
redningshimlen som gör stylisten andlös.
Den gräddvita villan med pool i Los Angeles hade tung och mörk inredning, men den svenska kvinnan förvandlade allt till ett ljust hem.
En annan svensk kvinna hittade en gigantisk villa på en kulle i Los Angeles med en fantastisk utsikt åt alla håll.
I Brooklyn, New York, hittade magasinet ett bohemiskt hem med starka färgsignaler i rött och blått i en mustig miljö.
Hela innehållet i My home är en mix av heminredningstidning och katalog över prylar som finns att köpa. Reportagen hakas på med en sida, "Skapa stilen", där saker visas i frilagda bilder med namn, varumärke och priser.
Dröm är ett ord som ofta återkommer. Och visst blir det drömmar, vackra saker som fångar ögonen. Bilderna lyfts fram med vitt utrymme omkring. Texterna är korta i raka spalter i en lite större lättläst stil.
Vad jag kan störa mig på är att bildtexter i en tunn blek stil läggs in i bilder som ögat ofta helt missar.
Även texterna som beskriver prylar har en stil i liten grad.
Snygg och frestande, men ändå inte en ”riktig” tidning. Intrycket av katalog är starkt. Det känns också i pappret som är tjockare. Hela magasinet är 18 mm tjockt.
”Gillar du känslan i pappret?” undras det i en annons. Det gör jag, men det kunde varit lite tunnare. Ett matt papper i en ruff och rå yta som ger profil och lite annorlunda känsla. Andra tycker kanske att en tidning ska ha ett tunnare papper med lätt glans i.
49 kr för magasinet är dock ett lågt pris. Schipsted och Aftonbladet ligger bakom utgivningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar