måndag 7 juli 2014

Full fart med fixande och golfande

Kundtidningarna blir fler.
En del är bra, andra kan bli bättre.
Två sådana dök upp i sommarflödet:
Ihop och Golfnyttan.


Ihop kommer från byggvaruhuset K-Rauta.
Ny form och innehåll.
Marknadschefen är nöjd med tidningen.
Den kan vara en konkurrent till prenumererade fixartidningar.
Snygg form, lätt att läsa, många tips - och gratis att ta i varuhusen.
Fixartipsen är de vanliga som tidningarna kommer med på sommaren: sköt om gräsmattan, bygg en bastu, måla rätt, isolera vinden, underhåll fönstren, inred växthuset.


Material som behövs finns förstås på varuhuset, men framhävs inte frånsett tre lämpliga bastuaggregat med priser och några målartips. Grejerna finns även på annat håll.
Rådgivarna är fristående eller knuta till andra verksamheter. Experten på gräsmatta jobbar på en golfbana, bastutipsaren hör till Bastuakademin, fönsterfixaren hör till ett företag med kulturbyggande, inredaren av växthuset har synts i tv.


Läsaren behöver inte känna sig helt låst till K-Rauta.
Inspirationstipsen är allmänna och material finns att köpa på många ställen.
I några fall bjuds det rabatter kopplade till medlemmar i varuhusets kundklubb.
Sex olika böcker lottas ut. Svara på en enkel fråga - svaret står i tidningen - och var med om utlottning av böckerna.

 
Golfnyttan är ett temanummer från Svenska golfförbundet, men är inte direkt en kundtidning. Den har ett syfte: att försöka få golf att räknas in i friskvårds-
avdraget - det som företag får göra när de sponsrar anställdas aktiviteter.
Golf räknas inte dit, men mycket annat - som rosenterapi och massage.
Hela magasinet är till för att lyfta fram golfens alla fördelar.


Golf kan förlänga livet och förhindra vanliga folksjukdomar. Aktiva golfare har bättre kondis och lägre sjukvårdskostnader. En runda på banan är därför rena friskvården.
Kändisar som spelar lyfts fram som förebilder. Även miljöpartisten Peter Eriksson svingar klubban.
Golf skapar socialt umgänge, ger jobb, är bra för miljön och kan utveckla sidoverksamheter nära banorna. Man blir visst andfådd av att spela och det är inte någon snobbsport. Fler kvinnor ska lockas ut på banorna.


Detta är genomgående tonen i hela magasinet när fördelarna lyfts fram. Målgruppen för magasinet är troligen politiker och beslutsfattare. Jag hittade tidningen i anslutning till Almedalsveckan.

Nya spelare lockas knappast av tidningen. Annars tycker jag formen känns rätt: matt, vitt papper, behändigt format, kortare artiklar, pigg layout.
Däremot regerar jag mot ett stort fel: i nästan varenda rubrik finns ordet golf med. I en tidning som handlar om ett enda ämne vet läsaren vad det är. Rubrikorden måste därför varieras. Det är en journalistisk grundregel på en tidning.
Men nu är detta mera ett propagandablad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar