torsdag 7 november 2013

Maten innan den blir läcker på tallriken

Ännu en tidning om mat.
ÄKTA MAT.
För de som ”älskar mat från grunden på lokala råvaror”.
Fraserna känns igen.
Alla krögare som varit med i någon mattidning har sagt att de väljer närproducerat och säsongens primörer…


Hur mycket mat orkar vi med - i tv och tidningar?
Redaktörer och producenter verkar inte tro att läsare och tittare blir mätta.

Äkta mat vill lyfta fram maten i leden före färdiglagad.
Lamm, gås, ägg, kålrabbi, hummer…
Från gårdar, odlare, hav och hönserier.
Lamm och gäss vandrar på fälten, hummern glänser röd, ägg lyser vita och fina.
Råvaror innan de hamnar på tallriken.


Med lamm, gås och kålrabbi tajmar Äkta mat helt rätt i årstiden.
Lamm blir mums som höstens godaste kött i en mustig  värmande gryta. Tretton sidor som kanske knäcker motsträviga som säger att lamm smakar kofta. De detaljerade bilderna av styckningsdetaljer skrämmer inte mera här än i affärens köttdisk.
Gåsafesterna kommer nu tätt i Skåne. Här syns fortfarande de vita gässen på fälten, men de blir färre varje år. Bara 20 000 föds upp varje år - 1990 var det 100 000.


Kålrabbi då - vad har det med årstiden att göra?
Ja, Idol och Talang i tv. Tidningen jämför kålrabbi med en ny stjärna som kläcks och slår jury och publik med häpnad. Kanske som den lilla holländska 9-åringen Amira
Släpp fram kålrabbi i en audition, men ge den ett klatschigare artistnamn, tycker tidningen.

Lite lättsam tolkning för att råvarorna ska bli aptitliga.

Äkta mat vill inte bara ses som präktig och komma med pekpinnar. Chefredaktören vill att det ska vara lite lekfullt när man samlas och smågnabbas lite om tillagning och smaker.
Ett större reportage från ett hönseri - vi äter 66 miljoner ägg om året - lättas upp med en liten notis om att tuppen egentligen bara behövs för att skapa harmoni bland hönorna.
En del läckra bilder på färdiglagat lättar också upp, men recepten är bara tio.

Allt är snyggt förpackat, men mina ögon slås direkt av en kontrast: färgstarka bilder och blek text.
Texten borde haft en större grad för att nå fram bättre.
Äkta mat ger sig in i en tuff konkurrens. En utmanare kommer samtidigt i magasinet Hunger (se förra inlägget). Samma inriktning och målgrupp av läsare - men Hunger har text och typsnitt som mättar ögonen mera, om jag säger så.
Mina ögon noterar också av det verkar behövas vin till all äkta mat. Stora flaskor lyser i annonser på nio sidor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar