måndag 11 november 2013

Inget lågpris i läsningen hos Norweigian

Flygbolaget Norwegian är i blåsväder. Låga löner och hårda villkor för kabinpersonalen. Men allt är inte risigt ombord.
Passagerar-

tidningen är riktigt pigg.
n heter den, kort och gott.

Redan i handen känns den spännande med sitt lite halvmatta papper. Spänningen håller i sig genom alla 132 sidorna.
Norwegian är lågprisflyg och lockar unga som inte har så stor reskassa.
Tonen i form och innehåll är också ung. Lekfull layout, streckade, prickade och hela linjer, kortare texten med luft mellan blocken.
Inte ens min käpphäst, typsnittet seriffer, är svårläst här. Bra luft mellan raderna gör att texten fångar ögonen.

Reportagen fångar förstås platser dit Norwegian flyger.
En lättsam guide över Los Angeles får största utrymmet (bild ovan). Det gamla hippedistriktet Haight i San Francisco upplever en ny tid (bild t h).


Stavanger är en stad med djärv graffiti på väggarna (bild) och i Dubai guidar de till annorlunda upplevelser.

En intressant resa görs med förre jugoslaviske diktatorn Titos blå tåg, världens lyxigaste när det kom 1959 (bild). Det har stått avställt sedan Titos sista färd i kistan 1980.
Nu rullar det igen på 12-timmarsturer mellan Belgrad och Adriatiska havet. En spektakulär resa genom ett vackert landskap över 435 broar, men också en inblick i den överdådiga prakt Tito unnade sig ombord.

Djärv graffiti i Stavanger.
Stora bilder över ett uppslag finns bara på tre ställen.
Men det blir inte plottrigt, utan fartfyllt - och ungt.
Länge tycker jag mig känna igen layoutstilen, men kan inte riktigt placera in den. Sen klarnar det. Ett österrikiskt magasin med inriktning på frisksport, som jag såg för drygt 15 år sen, har samma stil.
Den stilen går hem lika bra i n i dag.
Fotnot: n är engelskspråkig.

KOMMANDE: Bandytidning

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar