söndag 26 maj 2013

Det här är inte bra, SAS!


Välkommen till en enklare resa, utropar SAS och skickar ut ett magasin som följer med flera dagstidningar.
Hela magasinet är en annons, vilket det står diskret överst på alla sidor.
Det är en variant av mixen att få reklam att bli mera magasin och tidning.
Tyvärr lyckas inte SAS där.
Främst för att magasinet är svårläst.

Visst är det läsbart, åtminstone i dagsljus, men all text är 
blek och griper inte tag i ögonen.
Genomgående används i texten en mager sans seriff. När det ligger på vit bakgrund kan det gå an. Men mycket ligger i
bilder, inte mot tillräckligt vit bakgrund. Svårt när typsnittet inte har mera svärta.
Helt omöjligt blir det i några små notiser där vit eller svart text ligger på orange, blå, lila eller beige platta.

Jag tycker att hela magasinet är svårläst och rörigt.
Så här blir det när mer reklaminriktat folk sitter och leker på skärmen och inte tänker på att det ska bli en tidning tryckt på papper. Journalister tänker mera på läsbarheten.

 
I en pytteliten text längst ner på näst sista sidan kan jag med ansträngning se att det är DG Communications som gör magasinet på uppdrag.
Slutsats för SAS och DG:
Gör om, gör rätt, enklare och lättare att läsa - då kan det också bli enklare att resa.


I VECKAN: Galore - nästan helt omöjlig att läsa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar