måndag 20 juni 2016

Gatutidning värd sina priser

Livet som hemlös behöver inte alltid vara torftigt.
Det kan ge både guld och ljus.
Åtminstone om man ser på hemlösas egen tidning.
Faktum är, att tidningen Faktum är riktigt bra och värda pris.


I år blev det Guldspaden för reportaget om brister hos de tolkar Migrationsverket anlitar.
I dagarna kan det också ge nya priser för bästa omslag och bästa bild när INSP Awards har utdelning i olika kategorier i för gatutidningar.
Snygg layout, bra bilder och texter, fint vitt papper, lättläst. Faktum håller hög klass med artiklar med samhällsengagemang, men också korta med lättare inslag.


Tre tyngre reportage dominerar juninumret. Skådespelerskan Ulla Skoog får omslaget och åtta insidor. Hon har ett starkt engagemang för att bevara gammal byggnadsstil och undvika rivningar och fula nybyggen. Fina bilder på Ulla i hennes hemmiljö (ovan), men jag hade gärna sett några mindre bilder med exempel på byggnadsstil hon vill bevara och motsvarande fula nybyggen. Det hade gett ett bra komplement.

Tyngst är det stora reportaget på 10 sidor om gatuprostitution (ovan). Allt i svart och vitt med teckningar som illustrationer. Grafiskt en bra kombination, men jag hade gärna sett en stark fotografisk bild.

En lättsam enkät handlar om varför man ska ha husvagn. För flera hemlösa är det ofta sista bostadsalternativet. Här berättar dock personer om vad husvagnen betytt för deras fritid (ovan). Chefredaktören själv lärde sig redan som barn vilka signaler man skulle lägga märke till och vad det betydde...
EM i fotboll pågår för fullt och  i en liten pigg spalt ges tips på tre intressanta böcker om och kring fotboll.


Vackert och glittrigt blir det med bilder från Oklahomas gatutidning där några försäljare sminkades upp för en

modefotografering. Och Katrin Zytomierska (ovan), vacker och uppsminkad hon också, berättar lite om sitt vilda liv efter skilsmässan.

Gatutidningar kan vara framgångsrika. I Aten startades Shedia (bild ovan), med tanken att finnas bara en kort tid. Men det blev succé och i dag är upplagan 30 000 ex och tidningen har sju heltidsanställda.

Hemlösa finns också med i Faktum. 
En försäljare har blivit expert på vasabi, den gröna klicken till sushi (bild nedan), som inte alltid består av äkta japansk grönpepparrot.
En annan hemlös är en rumänsk Faktumförsäljare som förut var en skicklig pingisspelare (bild ovan).

Bara fem annonser från företag är lite. Men ett uppslag med små logotyper från företag visar att det finns sponsorer som håller hemlösas och tidningens verksamhet i gång (bild nedan).
Ett snyggt och intressant magasin för 50 kr. Av detta går 25 kronor till försäljaren, som ofta blir väldigt glad. Det blir läsaren också av tidningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar