onsdag 4 december 2013

Intervju tidningsdesigners: Tony Henschel


I en intervjuserie ger fem olika designers sina tankegångar kring hur en tidning görs om.
I dag: Tony Henschel.


"Design på läsplatta gör att
pappret snabbt känns gammalt"

*Vilka är de vanligaste förändringar som görs när en tidning
får nytt stuk?

- Jag tycker det viktigaste att ställa frågan: för vem gör vi tidningen? Varför behöver vi göra om den? En läsarundersökning kan vara en mycket bra utgångspunkt. Viktigt att veta vad man håller på med. Men jag tycker att svenska mediehus har blivit bättre på detta på senare år. Kanske tack vare att de ekonomiska ramarna blivit allt snävare, framför allt för de tryckta medierna. Men generellt förändras det grafiska uttrycket, färger, ordningen i tidningen.

*Vad kan en grafisk förändring ge för att hålla läsarna kvar?
- Behovet att redesigna och göra om papperstidningar har ökat efter webbens och ipadtidningens frammarsch. Det är lätt och snabbt att göra läcker design på internet och läsplatta, vilket gör att papperet snabbare känns gammalt. På 90-talet brukade man göra om tidningar var sjunde år ungefär. Nu är vi nere i vartannat eller var tredje år.

*Hur kommer papperstidningars layout att anpassas till läsplattor?
- Utseendemässigt går mycket igen från papperstidningen, fast anpassat till iPadmediet. Utvecklingen på läsplatta har ju gått rasande snabbt de senaste två åren. Men jag tror ändå att pappret klarar sig längre än vad de flesta förutspår. Doften, känslan av tyngden i ett magasin går helt förlorad på läsplatta. Kalla mig gärna bakåtsträvare, men en stor del av ett magasins personlighet ligger i det faktum att det finns i fysiskt form.

*Nämn någon tidning som du ser som ett föredöme. 
- Jag hade gärna varit med på Svenska Dagbladets
förvandling från ganska trött högerblaska till modern storstadstidning. SvD är ett föredöme för mig och jag är imponerad över hur tidningen vågar gå sin egen väg både vad gäller innehåll och form.

*Om du fick välja - vilken tidning vill du ta tag i?
- Eftersom jag läser bland annat Göteborgs-Posten till frukost har jag såklart mycket synpunkter hur den tidningen ser ut. Jag har några idéer på vad man skulle kunna göra för att behålla de allt färre pappersläsarna. Så om de hör av sig så ställer jag upp!
FOTNOT: Tony Henschel bor i Göteborg och har gjort omgörningar och nya tidningar i dagspressen i ett urval åt Borås Tidning, Skånska Dagbladet, Västerbottens-Kuriren, Resumé, Kommunalarbetaren, Klick.
Bland kund- och personaltidningar för SSAB, Posten, TV4, LKAB, SAAB, KI med mera.

PÅ FREDAG: Pelle Andersson, A4

7 kommentarer:

  1. Bra små intervjuer. Men var är de kvinnliga formgivarna? Bara män. Lite homogent. Behöver ett vidare perspektiv. Det finns så många bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Du har helt rätt! Har du förslag på namn? /björn

      Radera
  2. Riktigt vettig åsikt. Ja, vi medelålders män syns så det räcker.

    SvaraRadera
  3. Anna Thurfjäll
    Jenny Gemzell (osäker stavning, kate.nu)
    Anna Lundin

    SvaraRadera
  4. Årets AD, Johanna Jonsson, Vi.
    Jessica Sunnebo, OTW.
    Eva Jais, Ordfront.

    SvaraRadera
  5. Fem kvinnliga formgivare kommer i början av januari. /björn

    SvaraRadera
  6. Härligt, ska bli kul att läsa!

    SvaraRadera