måndag 18 februari 2013

Billigt och mest lätt tittglädje


Papperstidningar lever  och nya kommer ut!
Expressen vräker ut många tematidningar under året.
Handarbete, Bilar, Korsord, Baka, Fiske, LCHF, Hälsa, Jakt…
”Succetidningar” som de kallas.  De finns vid kassadisken i  sju dagar och med ett lågt pris på 29 kronor lockar de spontanköpare. Alla konkurrerar med befintliga månadstidningar som ofta har liknande namn.
En kritik finns om att de snyltar på dessa och inte håller samma kvalité.

Klassiskt från en dalagård.
Leva & bo på LANDET är en ny som ligger ute nu i veckan.
Allt hör till landet, men så mycket journalistik är det inte.
Två klassiska heminredningsreportage hittar jag - båda i Dalarna. En gav sin släktgård ett nytt liv och en tog hand om en gammal banvaktsstuga.
Ett tredje dalareportage handlar om en känd tillverkare av mattor.

Värmande mode på landet.
Resten är vad jag kan kalla för produktkatalog. Grejer från tillverkare, priser och var de säljs.
Lättsamt och ledigt presenterat, mycket tittglädje. Bläddring och inspiration. Men inte så mycket läsning.
Tio sidor handlar om mode och kopplingen till landet är att det är vackra, rustika och värmande plagg.

Kaffekalas hör till landet.
Bo Rappne, ”känd från tv”, är standard i en sån här tidning och här tipsar han om tomater.
Vårdrömmar väcks med en titt på odlingar i växthus.
Mat handlar om fyra sidor med pajer och sen följer lika många sidor kaffekalas.
Vinterpyssel med att virka är hämtat från en bok!

Nej, redaktören verkar inte ha bott på någon av sina favoriter.
Ett litet märkligt reportage är ”Redaktörens åtta favoriter” till bed&breakfast på landet.
Redaktören är i så fall berest - Skottland, England, Öland, Skåne, Södermanland - men verkar inte ha satt sin fot i något av ställena, för inga personliga upplevelser ger. I stället är det bara bilder, priser och kontaktuppgifter, som hämtat ur ställenas egen reklam.

Ljuvliga dofter - lite förtäckta annonser.
Mycket i tidningen ser jag som förtäckta annonser - en produktkatalog där många kanske betalt för att vara med.
6,5 sidor direkta annonser är lite på 84 sidor och kan inte ge någon täckning.
Inte heller tolkar jag att så mycket görs av Expressens ordinarie journalister.

Nej, en konkurrent till en etablerad heminredningstidning är det inte. Men ändå tillräckligt ”farlig” med sitt låga pris och direkt i blickfånget vid snabbköpskassan.

*På torsdag och måndag: Skottläge och napp - två nygamla jakt- och fisketidningar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar