måndag 16 februari 2009

Bara två annonser i ny tidning!

Årets första och två tuffaste utmaningar: få igång män att börja träna - och vinna 30 000 läsare på det!
Aktiv Träning heter tidningen som ger sig på det.
Det är en dansk förebild som översatts till svenska.
Tidningen riktar sig till män. Inte en kvinna finns med på en bild eller nämns ens.
Tidningen får ses som en motvikt till iForm, som mest har kvinnliga läsare. Eller en motsvarighet till hemmafixarnas “Gör det själv”.
Tonen att göra den här typen av tidningar känns igen. Byråbilder med anonyma människor, instruktioner på hur man gör i en lättläst och öppen blandning och hurtfriska rubriker: Superlöpare på 12 veckor, Ät rätt före träningen, Starka överarmar på 18 dagar, Lätta övningar du kan börja med, Så får du tid att träna, Banta utan hunger.
Det är fraserna som ska få igång män.
”Män måste entusiasmeras, när de tränar, annars orkar de inte. Det måste vara roligt och utmanande”, säger chefredaktören Claus Cancel.

Omslaget kan ge antydningar om att den mest vänder sig till löpare. En tredjedel har också den inriktningen.
Hit hör en ambitiös träningsskola för tre olika typer av löpare med 12-veckorsprogram, polarmaraton på Grönland, ett test av trailskor och guide till några stora lopp.
Goda råd om att äta rätt och några sidor om skidåkning finns också med.
Träningsskolan, som gäller träning med vikter och skivstång både hemma och på gymmet, är rak och enkel med klara bilder och instruktioner. Samma gäller reportage om armhävningar och ryggträning.

Några brister finns:
*Anonymiteten. Bilderna är ofta genrebilder från byråer, personer som poserar och visar. Ingen är namngiven, läsaren kan ha svårt att känna identifikation.
Byline på vilka som skrivit artiklarna göms i knappt läsbar stil långt ner på sidan. Möjligen för att dölja att det är danska skribenter. Texterna, översatta från danska, fungerar dock bra.
*Annonsmarknaden. Bara två annonser på 84 sidor!
I stället finns det i många artiklar mycket tecken på produktannonser. Ett knep som även en del damtidningar använder. Under nyheter, tester och köpguider, känns det mesta som produktinfo. Framför allt två sidor om Eccos nya löparsko.
Allt framställs som övervägande bra.
* Lite svenskt. Även om träningsmetoder och prylar är internationellt, hittar inte läsaren något som känns svenskt. Börje Salming och Björn Ferry finns dock med i en liten enkät om hur de tränar.
* Inga kvinnor. Här har tidningen missat en sidoeffekt. Kvinnor tränar ofta lika mycket och på samma sätt som män. Och kvinnor ingår i alla mäns liv.

Hittar män den här tidningen? Lockar det dem att börja träna?
Tidningen sprudlar av entusiasm. Den kan locka nybörjare som vill komma igång. Och i lågkonjunkturen med arbetslöshet kan många vilja satsa på sig själva. Där kan målgruppen finnas.
Men mera aktiva och rutinerade motionärer hittar nog inte så mycket. Och kvinnor, alltid en stark läsargrupp för tidningar, nobbar den helt.
Det är Bonnier som ger ut tidningen.

2 kommentarer:

  1. Synd när tidningar inriktar sig på att det bara är män som tränar... tror att kvinnor tränar så mycket de kan och hinner men ofta faller lotten vad det gäller hushållsarbete och att få ihopa barnens alla aktiviteter på dem så de måske kanske planera sin träning på annat sätt. Att kvinnor inte ens tas upp i tidningen var verkligen en bra observation av dej!

    SvaraRadera
  2. Tack för de (mestadels) positiva kommentarerna. Dock är det så att överraskande många kvinnor hittat tidningen i tidningshyllan. Det har även många aktiva och mer rutinerade idrottare. Dessutom är innehållet mer svenskt än vad man kan tro. Och mer blir det. Hittills är intresset överväldigande positivt!
    MVH
    Richard

    SvaraRadera