måndag 4 februari 2019

Ny och pigg med många produkter

 
Vem vill inte förnya sig i vårvintersolen? Bli lite fräschare, piggare – och kanske mindre?
Tidningar försöker det också.
Magasinet Hälsa kallar sig ”Nya” och lanserar de tre punkterna i ett hurtfriskt tempo.

Modeller visar på övningar.
Mindre format, mera färger och hårt tryck på att bli pigg.
Det är tredje gången på sju år som Hälsa kommer som ”Nya”.
Anna Flodberg är chefredaktör och säger att de går försiktigt fram.
- Hälsa har många trogna lösare sedan många år och de vill vi inte skrämma bort genom att göra för stora förändringar.
- Det är en svår balansgång. Vi vill att läsaren ska uppleva en fräsch och ny tidning, men samtidigt känna igen sig.
 
Och känna igen sig bör läsaren göra. Jag har sett de andra årens förnyelser och inget är särskilt revolutionerande nytt. Få ”vanliga” läsare märker nog något.

Storleken är lite mindre, två centimeter kortare på höjden än formatet A4. Pappret blänker, färgtonen är kvinnligt rosa.
Vinjetten Hälsa har i många år varit röd, men nu får den ändra ton efter vad som passar.
- Det är en stor förändring för oss, säger Anna Flodberg.
Äpplet som ligger bredvid är fortfarande rött, men värdeordet har ändrats till ”Helt naturligt” från det tidigare ”100 procent vego”.
Tonen i innehållet är också 100 procent kvinnlig och även layouten ser Anna Flodberg som mer feminin.

Glada kvinnor ler på alla bilder. Rubrikorden är hurtfriska: ”...kärnfrisk… super… lev längre… kom i form… livsenergi… lugnet… hjärtat… pigg och frisk…. njut...”.
Malin Berghagen ler på omslaget och det är också en förändring. Förut hade Hälsa modeller från bildbyråer, men numera ska det vara personer som medverkar i tidningen. Tidningen gör egna omslagsplåtningar och tänker en mer naturlig, ”osminkad” look för att det ska spegla inriktningen.

Malin, som vill bli 103 år, är en av två ”vanliga” människor som finns med. Den andra är Mia, 50 år, som fått livskraften tillbaka genom lymfmassage.
Resten av bilderna är mest modeller.
Mera produktinfo än reportage.
- Våra läsare är övervägande kvinnor, 35+, men merparten är runt 50, säger Anna Flodberg.
- Det är en köpstark och mycket kunskapstörstande grupp som lägger mycket pengar på sin hälsa i form av tillskott, behandlingar, alternativa terapier och hudvård. Ofta söker de sig till alternativ hälsovård.


Det lyser starkt i texterna. Mycket är produktinfo och nära ren reklam. På flera redaktionella sidor visas produkter i bilder, priser och var de kan köpas.
På ett ställe testas ögonkrämer, vad som är bäst och sämst. På en kräm anges ”kladdigt”, annars är allt bra. Inget anges inte vem testat eller vad ”joxet” innehåller. Mest kan det tolkas som hämtat från innehållsförteckningen.
Jag reagerar också på åtta sidor om sömn mitt i tidningen (ovan). Det anges diskret i överkant att det är annons. Hela formen kan en ”vanlig” läsare tolka som reportage. Layout och texter ser ut så med ledare, tips av experter och forskare och personer som säger att de fått hjälp.

En ny, lite ”lurig” typ av reklam.
Ett supergryn från Afrika ligger också åt reklamhållet till. Förpackningarna visas och återförsäljaren får berätta om kornets förträfflighet. Här är dock allt redaktionellt gjort.

Iskalla bad ses som ett nytt fredagsmys som sätter fart på hela kroppen (ovan). Mat från regnbågens alla färger höjer humöret under vintern, att skapa ett inre lugn behövs i vår stressiga värld och att komma i form efter 40+ går med olika övningar.
Detta är fyra artiklar som alla visar sig vara hämtade från böcker. Författarna får själva berätta och i ett fall lottas boken ut.
Allt påminner lite om Skavlan. Ingen är gäst hos honom utan att de samtidigt kommer med en ny bok eller en show.
 
Färgstark har Hälsa alltid varit och även med lätt layout. Så är det i ”nya” också. Anna Flodberg tycker dock att den förra var stram och inte så tillåtande. Nu är det mera lekfull form och luft mellan texterna.
Texterna i huvudreportagen är lättlästa med sina tre spalter med tunn linje mellan. Inget är särskilt långläsning utan det mesta hålls på två sidor.
De avbrytande artiklarna är som i alla tidningar i typsnittet seriffer, som jag ofta klagar över. För blekt och ofta svårläst. Texterna griper inte ögonen och man hoppar lätt vidare. Här behöver alla tidningar hitta en svärta mitt emellan den svagaste och den halvfeta.
Hälsa har en tydlig storlek, men det blir ändå blekt, särskilt när texten läggs på en svag färgplatta.
Ett afrikanskt gryn presenteras på två sidor.
Hela innehållet går ut på att kvinnor ska hålla pigga och fräscha. Jag ser bara en man i bild. Kanske kan några kvinnor lyfta fram sina män, för balansens skull, i något avbrytande reportage av typ: "Så fick jag fart på min gubbe".

Som i alla tidningar skriver chefredaktören något inledande och poserar på en stor, stylad bild. Anna Flodberg har valt att tills vidare att inte komma som ”ny”, utan använder den tidigare bilden (t h).
- Det kändes inte så jätteviktigt att ändra bilden bara för att vi kommer i ny form. Men den kommer att ändras efter hand.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar