måndag 21 januari 2019

Motor med lite mera för familjen

Kapa någon centimeter i höjd och bredd.
Byt till lite mattare papper.
Ett enkelt knep som flera tidningar använt när de förnyar.
MOTOR är en av dem.
Satsningen nådde fram till en nominering till Årets omgörning i Sveriges Tidskrifters bedömning, men inte till vinnare.

Redan i handen känns det mindre formatet bra och det mattare papperet når ögonen.
Bilar finns förstås med, men dominerar inte helt omslagen som i förra formen.
I två olika sommarnummer lyste förändringen i omslagen: i ett med två barn och en bilstol till ett test av stolar. I ett annat nummer ett leende par och den lite fyndiga rubriken: Sol, vind och ratten. Detta syftade på att ta bilen ut på sommarutflykter.
- Vi ville erbjuda ett mer varierat innehåll för hela familjen, säger projektledaren Mikael Bokström.

Vid de första insidorna visar det sig att det handlar om motor. Start står det med jättestil på en sida och där visas alltid en bil.
Sedan följer biltester, prylar, däck, gas, bensin, frågor och svar och notiser. Allt i korta artiklar. Alla sidor är nästan uteslutande med text i fyra spalter och med linje mellan varje spalt. Rubriker i mindre grad, ljusa sidor, text i bra tempo.
En lättsam start. Provkörning brukar vara första reportaget som läggs in i framvagnen.

Det är en rejäl omgörning Motor gjort: ny annonsförmedlare, tryckeri, byrå och layout.
OTW gjorde tidningen förut och en hel del av grundlayouten behölls när Content Innovation tog över. Det syns i framvagnen där de korta artiklarna kommer fram på ett betydligt bättre sätt.
Här bryts den vanliga text-
stilen av med typ-
snittet seriffer och alltid i halvfet. Tydligt och lättläst. Jag klagar nästan alltid över att tidningar här använder en mager stil. Blek, svårfångat för ögat och inte alls läslockande.
Några andra små ”lekfulla finesser” används också som kanske inte alltid är lyckade. Bildtexter är i en annorlunda stil som ofta läggs in i bilder och där försvinner. På vissa ställen läggs rött eller gult över bildtexten som sen placeras någonstans där ögat fångar den, men kanske inte helt logiskt. Läsarens ögon söker under bilder efter bildtexten.

Efter mitten kommer de större reportagen med bild över hela uppslaget och kraftig rubrik i versal stil. Ibland leker de med orden, splittrar dem över uppslaget så att läsaren själv får ”montera ihop” dem till en enhet (ovan).
I det här blocket blir bilar mer domi-
ne-
rande, men inte nördigt utan praktiskt inriktat mot den vanlige bilägaren.
I varje nummer finns ett reportage om semester och resa där bilen är transportmedlet. Det kan vara svenska fjällen, svenska sommarorter, Spaniens surfparadis, husbilen eller rundtur i Sydafrika.
Kafeer granskades och vägkaffe testades – tips som bilisten har nytta av.

Motor är medlemstidning för Motormännens riksförbund med åtta nummer per år.
Den står konsumenternas och bilistens sida. Trafikfrågor tas upp, men inte som pekpinnar. Mest syns en bredd på ett lättsamt sätt. Layouten är på flera sätt föredömlig – det är en snygg tidning.
Manligt är det fort-
farande. I ett num-
mer testades små mini-
bilar, ett pojknöje. Och grabbar testade tuffa e-mountainbikes.
Någon utpräglad kvinnlig vinkel och synpunkt har jag inte sett i de nummer jag gått igenom. Kvinnor ser bilen, både i utseende och användande, på helt annat sätt än män. Kan bli många roliga infall på det temat.
Omslaget i gamla formen.

Förra Motor hade en fin form också, men var mer inriktad på bilar, som i bilder ofta kom på en suddig vägbana för att anspela på fart.
Kraftfullt i gamla formen.
Den inledde alltid med ett större Doku-
ment, inramat i kraftigt svart. Svarta linjer användes också som profil på andra ställen. Rubrikstilen var stor och fet. En kraftfull layout. Till det fanns lättsammare resesidorna.
- Vi känner oss nöjda med första året av ny Motor och känner att vi vill fortsätta förnyelsearbetet genom att inte slå oss till ro, utan att ta reda på vad läsarna tycker och försöka utveckla det vi är bra på, säger Mikael Bokström.
Kanske tillförde mitt inlägg också några tips.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar