måndag 7 januari 2019

Exklusivt för en halv procent av svenskarna


 
Det känns i handen, i tyngden och syns i ögonen.
Klass och elegans.
Omslaget har en lätt sträv yta med drag av sammet. Insidorna är matta, layouten stram och med mycket vitt ger den ett ljust intryck.
Connoisseur heter magasinet som spelar i sin egen division.

Bara en halv procent av Sveriges befolkning har tillgång till tidningen – de som har en inkomst högre än 1.9 miljoner kronor om året.
Mer intressant finns om målgruppen: nästan hälften har två boenden, 85 procent har tre bilar i hushållet och 41 procent har en båt.
Tonen sätts direkt när jag börjar gå igenom tidningen.

23 sidor med annonser inleder. Varor från märket Cartier klockor, bilar som BMW X7, Porsche Macan, Jaguar och Mercedes. Exklusiva hus, kök och väskor.
Fem sidor märks som notiser, men är lätt förtäckta annonser för varor som reservoarpenna för 57 000 kronor eller inomhuskikare för 43 000 kr (ovan).
Peder Lamm hinner skjuta in sin krönika om den gudomliga människan – Homo Deus – och Elisabeth Tarras-Wahlberg om fars och tragedi i Svenska akademien.
Sammanlagt 41 sidor innan ögonen får titta på bilder i ett kändisgalleri.

Connoisseur har firat tjugoårsjubileum och bjudit in drygt 500 celebra gäster.
Jag tycker inte bilderna kom fram helt rätt. Mörk klädsel och mörk miljö gjorde att bara små ansikten lyste upp. Gästerna fick inte riktigt glänsa i bilderna (ovan). Inte heller finns namn på personerna på bilderna.


Ett rejält reportage finns – om krögaren P G Nilsson som driver några av Stockholms största och mest anrika krogar (ovan).
Tyvärr blev det också lite mörkt och svårt att läsa. All text är i vitt lagt på svart bakgrund. Det går att läsa, men är mest jobbigt för ögonen. Tungt med fyra sidor text i tre spalters bredd.

En artiklar handlar om ett gäng likasinnade människor - upp till  80 000 kan samlas! - som lever under sju dagar i Nevadaöknen i något som kallas Burning Man – ett kostym- och konstspektakel, tillfälligt uppbyggt, som firas i en växling mellan 40 graders värme och sandstorm (ovan).
Texten är kompakt och kan upplevas som tung, är bara är på en sida. Del av en text försvann helt i en bild.

Två andra artiklar finns: en om vetenskap, forskning och framsteg och analyser som alla gör efter någon upp-
täckt och som är en snackis inför årets Nobel-
pris i kemi  (ovan).
Uppslaget därefter är tung läsning: Klimatet – sanning och konsekvens (t h). Tungt i språket, men också i spalternas uppbyggnad. Jag tycker det skulle varit lite fler utgångar och början på nytt stycke, någon blankrad och inledande ord i halvfet stil. Sånt gör alltid läsningen lite lättare.

Övrigt innehåll kan sägas vara uppbyggt som många andra magasin: julbord, julklappar, vin och resor. Men Connoisseur lyfter allt till den exklusiva maxnivån – något för livsnjutaren.
Resa till New York med tips på det allra bästa: mat, dryck, boende och sevärt (ovan).
Vinteräventyraren (t h) väljer något i Schweiz, Patagonien, i Alaskas klippiga berg eller en snöklädd bergstopp i Iran.

Moderna julbord får tips från olika hotell och krögare. Bildmässig njutning är gratinerad hummer, hjortronmacarons och friterad brysselkål med luftfiskdipp.
I vinglasen bör finnas något som en toppsommelier valt – från 300 kr flaskan upp till 4 500 kronor.
Julklappar kan vara exklusiva reservoarpennor, glaskonst, parfymer eller ulljacka.

Formen i layouten är stram. Mörka sidor varieras med mycket vit luft på andra. Låg grad i rubrikstilarna. På vissa sidor används en snirklig rubrikstil som är svårläst (ovan) och mest får ses som en grafisk signal.
Connoisseur har en layout och ett innehåll som flyter samman helt rätt för att passa målgruppen.
Något mera exklusivt tittnöje och läsning finns inte än på dessa 172 sidor.

 Kommande inlägg: Hundsport























Inga kommentarer:

Skicka en kommentar