Fjorton år tog det innan ett svenskt lag kom in Champions League.
Glädjefnatt i Fotbollssverige - och i kvällstidningarna.
En match där jag kan se en segrare:
Expressen vann över Aftonbladet.
Bättre bilder, grafik och rakare stuk.
Expressens öppning över fram och baksidan (ovan) gav en stark start. Greppet har förstås använts förut.
(Expressen här är den sydsvenska editionen som kallas Kvällsposten med bas i Malmö. På hemmaplan bör de förstås vara starkare - men editionen redigeras och styrs från Stockholm.)
Temat var samma: målen, hjältarna, festen.
Båda blev förlorare när det gäller rubriker - eller saknaden av dem. Enskilda slagord är inga rubriker.
Här klarar inte svenska tidningar vad de engelska, tyska, danska och norska fixar.
Svenska
språket räcker inte till. Kreativitet och fantasi saknas. Dagens
redigerare är mera tekniker och grafiker. Det ser vi främst i Expressens
redigering. Layouten är starkt styrd, planerad och mallad.
Alla ovan är Expressen/KvP |
Rubrikorden är uttjatade: ÄNTLIGEN, MAGISKT, MÄKTIGT, MÄSTARE, HJÄLTARNA, BRAGDEN, DRÖMMEN, MILJONER…
Infällda getingar och plustecken fanns förstås.
Expressen plockade också fram digitalklockan för att visa vid vilken tid något hände.
Vi har sett det ”100 gånger förut”.
En miss gjorde AB på Magnus Erikssons mål (ovan). Bilden borde gått att dras upp och täcka hela övre halvan av uppslaget. En mindre rubrik, ut med gruppbilden och Hareide och dra större på den jublande spelaren. Det hade suttit bättre.
Grafiken var bra och förtydligade.
Alla ovan är Aftonbladet. |
AB drog på den enskilde spelaren som gjorde målet eller när spelarna kramade om varandra. Inga direkt bra bilder. Detta gav förstås en skillnad mot Expressen som hade översiktsbilderna.
Papperstidningarna har det tufft mot nätet och tv.
KvP/Expressens reportrar var i farten i webb-tv och i podden. TV 6 visade matchen. ”Alla” intresserade visste allt. Vad vill då läsaren hitta i tidningen? I kvällspressen är det äldre läsare som inte är så mycket på nätet. De fick det traditionella - i ett fall med bra bilder till.
Sämst lyckades här Metro. Titta på rubriken: som en morgontidning på 60-talet innan tv slagit igenom.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar