måndag 4 augusti 2014

Första kvinnliga chefredaktören: "Jättetufft med många modiga beslut"

Från gatukök till chefredaktör. Klivet har tagit några år.
Pia Rehnquist tillträder snart som chefredaktör på Sydsvenskan. En tuff start blir det direkt när Sydsvenskan och Helsingborgs Dagblad ska samarbeta där bland annat former ska samordnas samtidigt som vissa egna profiler ska behållas.
Foto: Albin Brönmark.
* Grattis till uppgiften som Sydsvenskans chefredaktör, tidningens första kvinnliga. Är det här en roll du mer målmedvetet siktat på eller kom bara tillfället?
– Tack, jag är väldigt stolt. Men jag kan ärligt säga att jag inte siktat mot att bli chefredaktör. Överhuvudtaget har jag aldrig planerat eller drömt om nya tjänster utan jag tror att det är min nyfikenhet som gjort att jag fått chanserna. Sedan

januari 2013 är jag redaktionschef och med en publisher
Lars Dahmén
som vi haft på Sydsvenskan (Lars Dahmén) innebär det att jag redan tar ett stort operativt ansvar för tidningen. 

* Vad vill du som kvinna förändra/
utveckla i Sydsvenskan om du jämför med manligt tänkande?
– Jag tror inte riktigt att det fungerar så och jag tror inte heller att jag valts för att jag är kvinna. Som jag var inne på i svaret ovan har jag redan ett stort inflytande på hur tidningen ser ut och hur vi prioriterar. Det handlar om fokus på det lokala och det agendasättande – och självklart det digitala.

* Vad har du jobbat med förut innan journalistik?
– Jag blev journalist när jag var 28 år. Innan dess har jag

Tidigare jobb.
gjort massor av olika saker. Jag har jobbat på förskola, som au-pair, i olika typer av affärer, i gatukök, på ett LSS-boende och ett antal år med kommersiell tv när den var ny. Jag var med bakom kulisserna på produktioner som "Sikta mot stjärnorna" och "Småstjärnorna" och var ganska nära att bli kvar i den branschen men suget efter att bli journalist blev för stort och jag flyttade till Lund som 25-åring för att plugga statsvetenskap.
* Vad var det som lockade dig till journalistiken?
– Det är nästan svårt att svara på, eftersom det är en barndomsdröm. Men jag är väldigt nyfiken och samhällsintresserad och tror genuint på medias roll i en välfungerande demokrati. Som barn älskade jag att läsa och skriva men det tog inte lång tid som journalist för mig att förstå att skrivandet är en ganska liten del – i alla fall om man som jag höll på med nyheter.

* Vilka förebilder har du haft?
– Jag har inte förebilder på det sättet utan snappar upp

egenskaper och sätt lite här och var. Det finns ingen eller inget som är perfekt. När det gäller tidningar läser jag många olika och ser att vi kan inspireras både av de stora giganterna i världen och av små tidningar i Sverige. Sydsvenskan är speciell såtillvida att vi både är en väldigt lokal tidning – och en tidning där våra läsare förväntar sig utblickar och analyser av världsläget. Det ställer stora krav på oss.
– Här på Sydsvenskan omges jag av extremt begåvade och starka medarbetare som utmanar mig på ett positivt sätt. Jag gillar motstånd och tror att den bästa journalistiken görs av människor som vill åt samma håll men som har olika uppfattning om vägen dit.
Vanligt på fritiden.

* En chefredaktör kan ha jobb dygnet runt. Vad har du för fritid och hobby, helt utanför jobbet?
– Det är en ynnest att ha ett jobb som man älskar och jag ägnar väldigt mycket tid åt mitt arbete. Visst, jag skulle kunna jobba dygnet runt men är ganska duktig på att begränsa mig. Det är nog en förutsättning om man är chefredaktör i dag. Annat som tar upp min tid är min familj och träning, som jag behöver för att må bra. Min äldste son tävlar i simning så jag hänger många timmar i olika simhallar med honom. Det är roligt att få vara med sin tonåring så mycket.

* Du ska nu samordna en journalistisk satsning som ställs mot starka känslor bland medarbetare som drabbas. Hur balanserar den uppgiften?
– Det kommer att bli jättetufft. Jag har ju arbetat i många
år på Sydsvenskan och känner alla som jobbar här väl. Men jag försöker hela tiden att ha helheten för ögonen, om vi inte fattar modiga beslut nu kommer betydligt fler att drabbas framåt. Det låter kanske överdrivet vid det här laget, men jag tror verkligen på sammanslagningen med HD och känner mig nöjd med att vi rott den i land. Både vårt och deras läge hade varit betydligt mer bekymmersamt än om vi inte lyckats med det.
– Redan som redaktionschef arbetsleder jag de redaktionella avdelningscheferna och jag jobbar mycket ihop med dem. Så kommer vi självklart att fortsätta, det här förändringsarbetet är inget som två chefredaktörer klarar på egen hand.

I MORGON: Pia Rehnquist om hur Sydsvenskan och HD ska samarbeta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar