tisdag 5 augusti 2014

Sydsvenskan+HD "Lika utan att det syns utåt"


Foto: Albin Brönmark
Pia Rehnquist tillträder snart som ny chefredaktör på Sydsvenskan. Ett tufft uppdrag direkt blir att samordna Sydsvenskan och Helsingborgs Dagblad.
Första delen av intervjun publicerades i går.
                                                                 *  *  *
* Hur lika blir Sydsvenskan och HD? Blir det samma rubrikstilar, brödtext och layout på många sidor?
– Ett ärligt svar är att vi inte vet det än. Vi har väntat på
Konkurrensverkets besked som ju kom i juli och nu ska folk komma tillbaka från semestern innan vi kan sätta igång på allvar. Men vi kommer ju att ha en gemensam redaktion och redan i dag publiceras många texter i bägge tidningarna, så innehållet kommer i ganska stor utsträckning att vara detsamma. 

– Vi kommer att ha läsarnas bästa för ögonen och en hypotes är att tidningarnas struktur blir väldigt lika för oss som arbetar med dem men att det inte kommer att synas utåt. Det är ju 2014 och man kan göra mycket med hjälp av tekniken.

* Är det viktigt att en medarbetare/skribent är välkänd för läsarna - eller går det lika bra med en från annan tidning eller frilans?
– Både ja och nej. Det beror helt på vilken skribent det handlar om och vilken typ av journalistik han eller hon ägnar sig åt. Vissa profiler är otroligt viktiga (till exempel har jag svårt att tänka mig samma sportkrönikör i HD och Sydsvenskan) medan annat material (nyheter till exempel) är betydligt mindre känsligt.

* Vilket innehåll är i dag gemensamt med Dagens Nyheter - och vad kan det bli framöver?
– Vi samarbetar med Dagens Nyheter kring resematerial, mat och recept samt utlandsbevakningen. Det sistnämnda har varit en väldig tillgång den senaste tiden med all turbulens i världen,  våra läsare har verkligen fått högkvalitativ bevakning från exempelvis Gaza som vi sannolikt inte mäktat med på egen hand. Just nu ser jag inget skäl att vare sig utöka eller minska detta, men det är inte en fråga som jag ensam äger.
Vanligt uppslag i Sydsvenskan. Alla bilder på övre delen, all text under. Flera liknande uppslag följer.
* Sydsvenskan kan, främst fredag-söndag, upplevas som tung och kompakt i redigeringen med fasta block. Ser du några förändringar där?
– Jag håller nog inte med dig. Vi har en ovanligt luftig layout och gör flest redaktionella sidor i Sverige (vi har mätt). Men det mesta kommer ju att förändras nu och självklart ser vi över utseendet också.


* Var står Sydsvenskan om tre år - både papper och digitalt?
– Det är väl tiotusenkronorsfrågan för alla morgontidningar. Jag tror att dagens utveckling fortsätter, vilket i så fall innebär att vi är ännu starkare digitalt och har något färre prenumeranter av papperstidningen än idag. Den digitala
utvecklingen gör att vi blir bättre på att analysera vilka som läser oss – faktiskt även i papper – och det tror jag kommer att påverka journalistiken en aning. Samtidigt är det mycket viktig att påpeka att Sydsvenskan är en seriös morgontidning som våra läsare ska kunna lita på och känna sig trygga med. Vi ska inte jaga "klick" eller sälja ut oss med till exempel ogenomtänkt textreklam på sajten – det vore väldigt kortsiktigt tänkt.

* Tror du det blir mer samarbete/samordning bland de skånska tidningarna?
– Det är verkligen inte uteslutet men jag ser inte att vi kommer att driva på i den riktningen just nu. Att slå ihop Sveriges fjärde och femte största morgontidning är en tillräckligt stor utmaning. Men jag delar absolut uppfattningen att mycket kommer att hända i branschen de närmsta åren, vi befinner oss i en revolution och ingen står väl oberörd.

* Kan det bli aktuellt att dra in egen distribution och istället låta posten dela ut tidningen?
– Inte som det ser ut idag. Malmö och Lund med omnejd är tätbefolkade områden och vi har inte samma problem som tidningarna längre upp i landet.

* Du har väl drömjobbet nu. Om du söker förnyelse i framtiden, vad kan du då se som spännande uppdrag?
– Det är en bra fråga. Men som jag redan varit inne på tänker jag inte så. Jag har ett extremt viktigt jobb nu och kommer att ge allt jag har som chefredaktör för Sydsvenskan. Den dagen jag inte gör det längre kan vad som helst hända.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar