måndag 11 januari 2016

Fortsatt tapp - eller lite mindre - för papper

Vad händer med papperstidningar under 2016? En fortsatt minskning av upplag och annonsinkomster? Eller lyckas de kompensera med en digital satsning?
Några medieprofiler ger sin syn för kommande år.

PELLE ANDERSSON, styrelseordförande och chef för A4

som arbetar med design och utveckling av dagstidningar och magasin.

*Klarar sig din tidning

/verksamhet från större besparingar 2016?
- A4 går bättre än på många år (och vi har ju ändå funnits i 27 år). Vi expanderar, får nya uppdrag, ökar i omsättning och vinst. Vi har också gradvis förändrat och breddat verksamheten, och är numera en leverantör av helhetslösningar för utgivare och ägare av tidningar, webbsajter och andra mediakanaler. Vi har alltid varit starka på organisationspress, och nu adderar vi andra kunder och andra typer av uppdrag. Vår satsning på journalistik inom hälsa-medicin-vetenskap har också gett god utdelning. 2016 kan bli vårt bästa år hittills.
*Hur tror du det går för Expressen och Aftonbladets pappersupplagor?
- Inte den blekaste aning. Men ett inte så riskabelt tips är väl att tappet fortsätter. Kvällspressen hade ju sin storhetstid på 60-talet, och de åren kommer aldrig tillbaka. Även om utsvängda jeansen gör det, med viss regelbundenhet.
*Vilken tidning/förlag kan råka i akut kris eller stora förändringar under 2016?
- Mentor Online. Mitt i-tidningarna i Stockholm. Stampen (om det kan bli ännu värre). Veckans Affärer (hallå?! varför finns den fortfarande kvar??)
*Vad ser du som positiv utveckling för någon papperstidning under året?
- Svenska Dagbladet, som framhärdar i att producera bra journalistik (på nyhetsplats alltså, inte på ledarsidorna). DirektPress tidningar i Stockholm, som startar nya tidningar och bygger lokaljournalistik där den behövs. Fastighetsvärlden kryssar vidare, med framgång, och inte bara beroende på att de verkar på en crazy marknads. Dagens Samhälle med dynamiske Mats Edman blir ännu mer omtalad. (full disclosure: de två sista är A4:s kunder).
*Har tidningar för stor optimism om inkomster i en digital satsning?
- Jag vet inte om tidningsägarna är optimister eller inte, men det borde stå helt klart för alla i branschen att de digitala intäkterna inte på långa vägar (och inte på länge än) kan ersätta tappet på printsidan. De som tror annorlunda får kränga på sig fleecetröjan och flytta tillbaka till tiden före dotcom-kraschen. Vår tid behöver andra, nya och mer avancerade affärsmodeller.


PATRIK HADENIUS, vd och chefredaktör med tidningarna Språktidningen, Modern Psykologi, Forskning & Framsteg och Modern Filosofi.

*Klarar sig din tidning/verksamhet från större besparingar 2016?
- Ja. Sparar gör vi alltid, men inget större än vanligt.
*Hur tror du det går för Expressen och Aftonbladets pappersupplagor?
- Fortsatt neråt, men mindre så än förra året.
*Vilken tidning/förlag kan råka i akut kris eller stora förändringar under 2016?
- Ingen aning.
*Vad ser du som positiv utveckling för någon papperstidning under året?
- Det kommer kanske inga raketer, men däremot kommer fler magasin att upptäcka att upplagorna är konstanta eller till och med växer något. Möjligen återhämtar sig en del annonsförsäljning också.
*Har tidningar för stor optimism om inkomster i en digital satsning?
- Ja. Framtiden ligger i flera intäktskällor, och digitalt är en ganska osäker sådan. Starkare och säkrare är intäkter från evenemang och annan fysisk verksamhet.


KOMMANDE: Fler profiler ger sin syn.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar