måndag 25 januari 2016

Spårsnö och bra läge för jakt.
Varför då inte titta i en jakttidning.
Konkurrensen är tuff i tidningshyllan och inte helt lätt att spåra upp något speciellt. De ligger bredvid varandra med signalord som Jakt, Älg, Vildsvin, Jägare, Jaktmarker, Jakthund, Vapen...
Jakt och Jägare blev mitt val.
Över titeln står det i liten stil:
Sveriges nästa största jakttidning.
Den bör förstås vara på hugget i jakten på att bli störst!


Sett till layouten så har Jakt och Jägare en bra bit kvar. Om det nu kan kallas layout alls. Mest verkar de utgå från ett A4-ark, lägga in två eller tre spalter text på varje sida, en liten rubrik överst och så fylla på med massor av mindre bilder.
Plottrigt och rörigt.


Redan starten på sidan 4 blir tung. Här kommer ledaren. Ordföranden i Jägarnas riksförbund -  det är deras medlemstidning - skriver fyra täta spalter rakt upp och ner och avslutar med "God fortsättning". I botten har lagts in en kort artikel om antalet vargvalpar.
En ledare bör lämpligen vara en eller två spalter på sidan och med bild på den som skrivit. Detta för att ge lite kraft i inledningen.
Öppningssidorna innehåller också mycket annonser med några hål för text här och där.


Sen följer 50 sidor reportage med bara fyra helsidesannonser.
Matigt med många artiklar
På inget uppslag har en bild dragits upp stort för att ge kraft. Inte heller någon rubrik går över helt uppslag. Utgångspunkten är en enkelsida och så fylls det på löpande framåt. 92 sidor blev det i årets första dubbelnummer.


Jag kan förstå att vapen kräver många detaljbilder. Men bilder från jakter med hundar och fällda villebråd ska inte vara så plottrigt. Flera bilder är likvärdiga och en hel del är inte alls värda att vara med. De har liksom bara slängts in.

En liten poäng kan jag ge för artikeln med rubriken "Jösses, vilken bra sportlovsaktivitet". Det handlar om Jösse stövarlag i Jösse härad i västra Värmland.
Lite kul är också att se att jägarna har ett eget vin! Ett rött tjädertuppsvin som heter Urogallo, gjort på tempranillodruvor och som "ackompanjerar den gräddkokta toppfågeln, den ugnsrostade ungtjädern från september, eller älgbiffen".
Dock måste jägarna köpa en hel låda med sex flaskor för 98 kr styck. Krävs nog en lyckad tjäderjakt för att unna sig det.

Jakt kan kräva något värmande inför västen, mer än
kaffe från termosen. Tidningen hittade två klassiska pluntor för jaktsupen. Båda i tenn, till-
plattade och med rundade hörn och passar perfekt i inner-
fickan på tweedkavajen eller oljerocken.
Jägarna i tidningen har dock inga tweedkavajer eller oljerockar på sig, utan rejäla kamouflagekläder. Pluntan sitter nog bra där också.


Jakt och Jägare kallar sig Sveriges näst största jakttidning. Men när de raggar annonser heter det Sveriges bästa jakttidning. I det här numret fick de ihop 16 sidor annonser på 92 sidor. Det bör nog vara bra jaktläge för lite fler.
Jakt och Jägare kan nog lyckas ta upp kampen med den största jakttidningen - om de gör något åt layout och bilder.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar