2016 är här - vad det nu innebär.
Att förnya sig på något som håller på att försvinna är inte helt lätt.
Det är inte som att skriva om årgångsviner eller gamla klassiska svartvita filmer.
Vinsnobbisterna hittar nya ord för att beskriva smakskillnader och älskarna av gamla filmer njuter ofta av skärpan i fotot, klassiska scener och starka prestationer av skådespelare.
Papperstidningar har inte samma air kring sig. De slås samman - eller läggs ner.
Dagspressen håller sin stil. Veckotidningar och magasin gör grafiska förnyelser för att hålla kvar läsarna. Där brukar finnas lite nytt att recensera.
Snart räknas dock prasslande tidningar som nostalgi. Något de sista entusiasterna håller sig till, 50-plussare eller pensionärer.
Jul och nyår är en period då det helst inte ska komma ut några tidningar, men gör det ändå. Rädslan för vad ytterligare en tidningsfri dag kan skapa skrämmer utgivarna. Så tidningar dimper ner, fyllda av annonser för viner och mellandagsrea.
Nyheterna är helgens olyckor. Resten fylls ut med vad som hänt under året som gått - och vad som kan hända under året som kommer.
2016 blir ett nytt tufft år för papperstidningar.
Några medieprofiler kommer i en enkät här i bloggen att svara på några frågor och ge sin syn.
Start de närmaste dagarna.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar