fredag 14 mars 2014

Ombord på tåg ska det vara lättläst

tåget till flyget och ut i världen.
Är man sugen på att läsa något då?
On Track är ombord-

tidningen på Arlanda express mellan Stockholm och flygplatsen Arlanda.
I ny form och nytt stuk möter den våren och läsarna.

Guide till fotogallerier i Stockholm
Jag är inte helt säker på att den är läsvänlig ombord på ett tåg.
Lite skakigt och inte bästa ljuset, då krävs en klar layout och en tydlig text.
Främst de korta notiserna i det bleka typsnittet Seriffer är lite svårläst. Ofta läggs också texten på grå bakgrund, vilket inte gör det lättare.
Varje notis och de flesta artiklar är översatta till engelska. Detta i en pytteliten stil som lagts på grå bakgrund. Här rekommenderar jag nästan förstoringsglas.
Typsnittet i huvudartiklarna är dock helt ok och lättläst.

Tomas Sandell om Stockholm.
Magasinet ”vill bjuda på inspirerande reportage både i Stockholm och övriga världen.
Mest blir det övriga världen.
Två längre artiklar finns om Stockholm: arkitekten Tomas Sandell som ritar hus och möbler, samt en guide till stans fotogallerier.
Några av de små notiserna har kopplingar till Stockholm.


Norge och Romsdal får störst utrymme. Här frestar fjällsemester med vandring, cykling och skidturer. Kortare text och färgstarka bilder gör det lättfångat.
Clara Bodin som jobbat i över tio år i Östeuropa berättar om olika kulturkrockat. Och Nadja Sellrup dansat i 30 år på Kungliga Operan tipsar om sina favoritställen runt Operan.
Annars är signalerna i innehållet att det vänder sig mest till män och affärsresenärer.

Kulturkrockar i öst.
En rubrik får mig att reagera: Prova in i semesterparadiset.
”Semesterparadis” är en klyscha som borde tvättas bort i alla tidningar. Kan vara precis var som helst, men här var det Mallorca.
 
Layouten och rubrikstilarna ger On Track en speciell profil.
Appelberg har gjort magasinet och de gör flera kundtidningar i en rak och lättläst stil
On Track kunde nog gjorts lite tydligare med tanke på där den ska läsas.
”Ta gärna med” står det på omslaget.
Den fungerar nog bättre att läsa hemma än i ett tåg eller flygplan.

På måndag: En muskeltidning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar