måndag 10 mars 2014

Hoppsan! Ett stort tidningsformat som alla glömt


Stort är inte alltid bäst.
Facktidningen Journalisten kom i förra veckan med ett jubileumsnummer - 110 år - med att återgå till stort format, så kallad broadsheet, som tidningar hade förr.
Det var länge sen jag höll en sådan tidning i handen.
Hade glömt hur det var.
Men nu - allt blev för stort - och för litet.
Otymplig att hålla i handen. Texten upplevdes som för liten. Stort format kan kräva lite större textstil.



Mindre format ledde inte till någon höjning av upplagan, skriver Journalisten.
Formatet betyder mycket - men innehållet och formen får läsaren att ta ställning.
Att behålla ett sånt här stort gammalt format hade fått många tidningar att tappa ännu mera i upplaga.
Nu kommer raset genom allt på nätet.



Två intressanta rubriker fångar i innehållet:
”Gemensam form är ett stort misstag”

Tidningsdesignern John Bark dömer ut standardiseringen och mallandet som gör alla tidningar likadana.
- Det är franchising, säger Bark.
Jag håller med honom. Vilken dagstidning jag än tar så har
de samma form. Ingen sticker ut eller vågar vara annorlunda.

Nu beror det inte på att de inte kan. Allt beror på tidningsägarnas sätt att rationalisera. Redigerare, som förut gjorde sidorna, håller på att försvinna.
Med en standardmall kan text och bilder klickas in - oftast av skribenter och fotografer - och passa i tidningar som kommer ut i Norrland, Mellansverige eller Gotland.
Ett klick på en knapp och automatiskt får rubrik och text annat typsnitt.
Ett billigt trolleri för att få det att se lite annorlunda ut för ögat.

Rickard FrankDagens Nyheter varnar också för likstyrningen.
Men Rickard Frank har själv gått lite i fällan, tycker jag.
DN:s nya magasin och bilagor är lite väl stereotypa. Inget djärvt och överraskande som får läsaren att rycka till.
Frank skulle vågat som han gjorde med lilla Trelleborgs Allehanda som kom med flyhänta uppslag i olika bilagor.


Den andra intressanta rubriken är:
”En korres viktigaste uppgift är att vara ute bland folk”
Här handlar det om utrikeskorrar. Men det gäller lika mycket journalister på hemmaplan!
Den tid bör vara förbi då de alla satt och häckade på en redaktion. Nu kan de enklare röra sig ute på fältet, precis som gamla lokalredaktörer. Det viktiga är att de levererar. Med dator, platta, digitalkamera och mobil är de ständigt online mot både papper och nätet.
Skriva klart kan de göra från något kafébord, i bilen eller hemma från köksbordet.

Journalistens
försök i stort broadsheet var djärvt. Fler spännande olika format väntar.
Detta kan överraska och nytända läslusten.
Designbyrån A4 har gjort flera magasin i olika format, alla lika spännande och överraskade.
En kick för läsningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar