I en intervjuserie ger fem kvinnliga tidningsdesigners sina tankegångar kring hur de formar en tidning.
I dag: Anna Ågren.
"Man ska vara mån om
I dag: Anna Ågren.
"Man ska vara mån om
de små detaljerna"
Vad fick dig att börja med tidningsdesign?
–
Jag lusläste tidningen Pop på högstadiet och gymnasiet.
Allt var så smart och snyggt. Formen, bilderna… hela innehållet och de sjukt roliga bildtexterna. Älskade allt med den. Tänkte ”Det här vill jag också göra”. Så jag fixade en praktikplats hos en grafisk formgivare efter gymnasiet där jag gjorde mina ansökningar till Tidningsdesign på Berghs och kom in. Det var 1999. Sedan dess har jag bara fortsatt. Och tycker att jag har det bästa jobbet i världen!
Allt var så smart och snyggt. Formen, bilderna… hela innehållet och de sjukt roliga bildtexterna. Älskade allt med den. Tänkte ”Det här vill jag också göra”. Så jag fixade en praktikplats hos en grafisk formgivare efter gymnasiet där jag gjorde mina ansökningar till Tidningsdesign på Berghs och kom in. Det var 1999. Sedan dess har jag bara fortsatt. Och tycker att jag har det bästa jobbet i världen!
Har du några förebilder - tidningar eller personer - som ger dig inspiration?
–
Jag tror på att inspireras av så mycket som möjligt. Ju mer man stoppar
in desto mer har man att plocka ut, typ. Jag läser mycket böcker och
köper alldeles för många tidningar. Lyssnar allt som oftast på musik och
gillar att kolla på fin arkitektur och bra film. Sen försöker jag
kolla föreläsningar på TED också, om allt möjligt. Tidningar jag gillar
extra mycket är annars Fantastic man och The Gentlewoman som jag tycker
har ett fantastiskt formspråk och bra texter. Apartamento är också bra
på alla sätt och vis. Tycker även mycket om Icon, Rodeo och Modern
Psykologi. Har ingen speciell person som jag inspireras av.
Kan du se någon skillnad i manlig och kvinnlig syn på formgivning?
–
Nej. Men det är ju helt klart skillnader i formen för män och kvinnor.
Jag tror att en duktig formgivare, oavsett kön, gör en tidning som
passar målgruppen, fast med sin egen personliga stil, såklart.
Vilka är de första signaler du fångar in när du tittar i en tidning?
– Om typografin är bra. Jag tycker man ska vara mån om de små detaljerna, det är det som gör hela grejen.
Vad är det vanligaste du vill göra mera lättfångat?
–
Svårt att säga generellt, ofta är det ju ett helhetsgrepp man kollar på
om man ska göra om. Men ser jag slarvig typografi, då börjar det klia i
fingrarna.
Vad kan internet ge för inspiration för papperstidningar - och tvärtom?
–
Alltså jag är en hopplös bakåtsträvare och gillar mest bara saker på
papper, läser ytterst sällan något på nätet. Det jag gillar med tryckta
magasin, förutom den oslagbara känslan av att just hålla i ett skönt
papper, är att det tar slut. Internet bara fortsätter, med risk för att
låta som en pensionär. Det blir tråkigt. Jag får ingen feeling av att
titta på en skärm. Men fråga mig igen om något år, då har jag kanske
anpassat mig och blivit mer digital, och kan ge ett bättre svar på
frågan.
Säg ett drömprojekt du skulle vilja ta tag i?
– Jag skulle älska att göra en svensk version av Interview. Då skulle jag även vilja se över formen lite.
FOTNOT: Anna Ågren är frilansande art director för Kupé och TS/Magasinet. Hon jobbar även med redesign och att ta fram och formge nya magasinskoncept, bland annat de prisbelönta magasinen BOOK (SJ), Keep Improving (Proffice) och Skills&Attitude (Orbion consulting), alla tre för Nordiska Tidningsbolaget. Hon har även jobbat som design director på FeatureFamiljen där hon bl a tagit fram och formgett resetidningen Holiday åt Apollo och Kontorsliv åt Office Depot. Förutom att jobba som tidnings-ad formger hon böcker åt Forma Books och undervisar i magasinsproduktion. Hon har tidigare varit ad på ToppHälsa och tidningen Chili.
PÅ TORSDAG: Jessica Sunnebo
FOTNOT: Anna Ågren är frilansande art director för Kupé och TS/Magasinet. Hon jobbar även med redesign och att ta fram och formge nya magasinskoncept, bland annat de prisbelönta magasinen BOOK (SJ), Keep Improving (Proffice) och Skills&Attitude (Orbion consulting), alla tre för Nordiska Tidningsbolaget. Hon har även jobbat som design director på FeatureFamiljen där hon bl a tagit fram och formgett resetidningen Holiday åt Apollo och Kontorsliv åt Office Depot. Förutom att jobba som tidnings-ad formger hon böcker åt Forma Books och undervisar i magasinsproduktion. Hon har tidigare varit ad på ToppHälsa och tidningen Chili.
PÅ TORSDAG: Jessica Sunnebo
Väldigt intressant och roligt att läsa dessa intervjuer med duktiga tidningsdesigners!
SvaraRadera