I en intervjuserie ger fem kvinnliga tidningsdesigners sina tankegångar kring hur de formar en tidning.
I dag: Jenny Gemzell.
"Jag hittar nästan all min
inspiration på nätet numera"
- De första åren efter att jag gått ut Beckmans frilansade jag och gjorde framförallt böcker.
Sen blev jag erbjuden jobb som art director på DN På stan och på den
vägen är det. Att jobba med att presentera text och bild och ibland
svårtillgängliga ämnen på ett sätt som gör folk sugna att läsa och att
vilja veta mer är det bästa som finns! Jag
gör fortfarande en hel del böcker, och skillnaden i tempo är väldigt
kul. Böcker kan ha en produktionstid på två år och en livslängd på
hundra år, medan det med tidningar är snabba ryck. Det kommer alltid en ny tidning nästa dag, vecka eller månad, vilket är det roliga.
Har du några förebilder - tidningar eller personer - som ger dig inspiration?
- Många! Ibland inspireras jag av tidningar, som Sweet Paul, Uppercase magazine eller Kinfolk magazine, men oftast av helt andra saker. Till exempel arkitektur och inredning eller annan grafisk form, som Present & Correct (http://presentandcorrect.com/category.php?new=1).
När vi på Kate ska göra en redesign handlar det om att hitta ett
uttryck och en känsla och då kan det lika gärna vara en film eller
färgsättningen av ett hus som är förebild som en annan tidning.
En
person som är en förebild för mig är Michel Gondry. Hans beskrivning av
hur han gjorde videon till Daft Punk-låten Around the World (http://www.youtube.com/watch?v=4RYzYPaPpYs) är essensen av kreativitet!
Kan du se någon skillnad i manlig och kvinnlig syn på formgivning?
- Naturligtvis inte. Eventuella skillnader i synen på formgivning har med individen att göra, inte könet.
- Vilka är de första grafiska signaler du fångar in när du tittar i en tidning?
- Först
helheten: format, papper, attityd och känsla. Att det på tre sekunder
ska gå att förstå vilken typ av tidning det är och vem som är
avsändaren. Sen typografi, bildspråk, grafiska element och struktur för
att se hur tidningen är uppbyggd.
Vad är det vanligaste du vill göra mera lättfångat?
- Större
kontraster mellan stort och litet, kort och långt brukar vara det allra
viktigaste för att skapa bra dynamik i en tidning.
Vad kan internet ge för inspiration för papperstidningar - och tvärtom?
- Massor!
Jag hittar nästan all min inspiration på nätet numera. Gränsen mellan
skärm och papper börjar suddas ut alltmer i och med att den digitala
publiceringen blir mer avancerad. Nu går det ju till exempel att arbeta
med typografi på ett bra sätt även på skärm.
Säg ett drömprojekt du skulle vilja ta tag i?
Säg ett drömprojekt du skulle vilja ta tag i?
- En tidning jag växte upp med och känner en enorm kärlek till: Femina. En institution som skulle förtjäna lite omsorg!
FOTNOT: Jenny Gemzell är grafisk formgivare på designbyrån Kate som utvecklar tidningar på papper och digitalt. Jenny har varit art director på DN På stan och konsult för flera designbyråer. Har utvecklat formen för flera dagstidningar i Europa, bland andra Dernière Huere/Les Sports i Bryssel och Gaste i Istanbul. Jenny är också erfaren bokformgivare och har vid flera tillfällen belönats med utmärkelsen Svensk Bokkonst.
PÅ TORSDAG: Agnes Dunder
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar