torsdag 23 januari 2014

Intervju tidningsdesigners: Jessica Sunnebo

I en intervjuserie ger fem kvinnliga tidningsdesigners sina tankegångar kring hur en tidning görs om.
I dag: Jessica Sunnebo.


"Jag fick en grafisk idé
från mina gamla längdskidor"

Vad fick dig att börja med tidningsdesign?
- Jag var sedan i tonåren gillat magasin, typografi  - och att åka snowboard. Mitt första jobb i mitten av nittiotalet var som formgivare på en skateboard- och en snowboardtidning. Det som fortfarande håller mig kvar i redaktionell design är att jag är så intresserad  av själva innehållet och hur det kommuniceras på bästa sätt. Sen är det en bonus att man får en sådan inblick i alla möjliga ämnen genom att jobba med olika nischer av tidningar!

Har du några förebilder - tidningar eller personer -
som ger dig inspiration?
- Allt med en stark idé, är smart, funktionellt, estetiskt eller lekfullt! Jag fick till och med en idé på grafiskt moment av mina gamla sunkiga längdskidor från Madshus. Ingredienserna i en supergod ceviche gav en färgskala. Förpackningar i mataffären kan också inspirera - Garant (bild t h). 

- Jag inspireras av entreprenörer och allkonstnärer, som paret Eames. Kolla gärna in Joan Brossa, poetisk konstnär som också gillar bokstäver! Francesco Franchi, som gör fantastisk infografik. 
Bokstav av Joan Brossa.
Gillar nischade och lättillgängliga tidningar, och när engagemanget i ämnet känns starkt. Ett exempel är Modern Psykologi. Magculture. Coverjunkie-bloggarna är bra för att hålla sig uppdaterad. House Industries gör sköna grejer som gör mig glad.

Kan du se någon skillnad i manlig och kvinnlig syn på formgivning?
- Nej, kultur och erfarenheter påverkar, men allt mindre i vårt globaliserade samhälle och visuella kultur. Däremot - kvinnor har inte synts lika mycket som män i designhistorien, något som Hall of Femmes belyser.

Vilka är de första signaler du fångar in när du tittar i en tidning?
- Jag älskar typografi och funderar på om jag tycker att karaktären passar och typsnittskombinationerna funkar. Om det finns en hög bildambition imponerar det rejält. Strukturen, mixen och dynamiken mellan sidorna är också avgörande för helhetsintrycket. Det är komplext med tidningsdesign!

Vad är det vanligaste du vill göra mera lättfångat?
- Brödtexten ska bli läst och kräver god svärta, anpassad grad och tillriktning. Bra rubriker och uppdragna citat får igång läsningen. Många tidningar lider av att inte våga prioritera och välja ut åt sina läsare. Det kan vara för många bilder som säger samma sak, eller i samma storlek. Redesign handlar ofta om att prioritera, reducera, klargöra.

Vad kan internet ge för inspiration för papperstidningar - och tvärtom?
- Alla kanaler har olika fördelar, men nya idéer kan födas av att bryta mot konventionerna. I fjol gjorde jag en
oneshot/kundtidning för Parks & Resorts (som äger djurparker, tivolin etc), Parks sommarmagasin (bild t h), där läsaren kan se webb tv-klipp integrerade i tidningen via appen Aurasma. Vi fotograferade stillbild och rörligt samtidigt för att få fina övergångar mellan tidning och film, och länkade till befintliga bergochdalbaneklipp som låg på deras webbplats. Eftersom Parks handlar om upplevelser passar det ju bra – det gav oss också ett guld i digitala klassen "bästa interaktiva innehåll" i amerikanska tävlingen Pearl Awards. Tänk 1) användare, 2) innehåll och 3) passande kanaler - och sist men inte minst förpacka det med bra design.

Säg ett drömprojekt du skulle vilja ta tag i?
- Jag skulle vilja göra en redesign av Driva eget, form och innehåll lirar inte i dag.
 

FOTNOT: Jessica Sunnebo är just nu (och ett tag till) designchef på OTW, som gör redaktionell kommunikation i olika kanaler. Innan dess har hon varit anställd på olika redaktioner, studerat i omgångar, frilansat som grafisk formgivare och jobbat som tidningsutvecklare på byrån A4. Jessica har de senaste tio åren främst arbetat med konceptutveckling och redesign av olika sorters tidningar och magasin.


PÅ MÅNDAG: Johanna Jonsson

1 kommentar: