I en intervjuserie ger fem olika designers sina tankegångar kring hur en tidning görs om.
I dag: Morten Postrup.
"Läsarna är vana vid att
se bra visuellt innehåll"
*Vilka är de vanligaste förändringar som görs när en tidning får nytt stuk?
- Ofta kan en omgörning börja med att man vill göra om ”lite grand”. Men till slut brukar det ändå bli så att man går igenom ”allt”. Hur ser vi på läsarna? Vad vill vi uppnå med tidningen? Redaktionell struktur med artikeltyper, avdelningar och kortformer. Typografi förstås, typsnitt som kan användas på många olika sätt och dessutom känns moderna. Rubbet!
*Vad kan en grafisk förändring ge för att hålla läsarna kvar?
- Eftersom kulturen blir mer och mer visuell är läsarna vana vid att se BRA visuellt innehåll. Därför gäller det att hela tiden ligga steget före och servera ett innehåll som inte bara är intressant och läsvärt utan som också hjälper läsaren att förstå och dessutom SER intressant ut.
*Hur kommer papperstidningars layout att anpassas till läsplattor?
- Inte alls, tror jag. Däremot kan man se att papperstidningarna är inne i en väldigt innovativ fas där mycket fokus ligger på visuell framställning. Det är bra. Läsplattorna befinner sig en barndom och där kommer det att hända mycket, förstås.
*Nämn någon tidning som du ser som ett föredöme.
- Magasinet Port gör allting rätt för ett magasin på papper.
*Om du fick välja - vilken tidning vill du ta tag i?
- Ju
nördigare desto bättre, tycker jag. Då finns det möjlighet att göra en
tydlig och nyttig tidning. Exempelvis tidningen Bröd från Sveriges
bagare och konditorer. Den skulle jag vilja göra om!I dag: Morten Postrup.
"Läsarna är vana vid att
se bra visuellt innehåll"
*Vilka är de vanligaste förändringar som görs när en tidning får nytt stuk?
- Ofta kan en omgörning börja med att man vill göra om ”lite grand”. Men till slut brukar det ändå bli så att man går igenom ”allt”. Hur ser vi på läsarna? Vad vill vi uppnå med tidningen? Redaktionell struktur med artikeltyper, avdelningar och kortformer. Typografi förstås, typsnitt som kan användas på många olika sätt och dessutom känns moderna. Rubbet!
*Vad kan en grafisk förändring ge för att hålla läsarna kvar?
- Eftersom kulturen blir mer och mer visuell är läsarna vana vid att se BRA visuellt innehåll. Därför gäller det att hela tiden ligga steget före och servera ett innehåll som inte bara är intressant och läsvärt utan som också hjälper läsaren att förstå och dessutom SER intressant ut.
*Hur kommer papperstidningars layout att anpassas till läsplattor?
- Inte alls, tror jag. Däremot kan man se att papperstidningarna är inne i en väldigt innovativ fas där mycket fokus ligger på visuell framställning. Det är bra. Läsplattorna befinner sig en barndom och där kommer det att hända mycket, förstås.
*Nämn någon tidning som du ser som ett föredöme.
- Magasinet Port gör allting rätt för ett magasin på papper.
*Om du fick välja - vilken tidning vill du ta tag i?
FOTNOT: Morten Postrup är tidningsstrateg och har gjort om ett 40-tal tidningar. Han har även skrivit boken Så gör du om din tidning. Morten gör alltid sitt jobb i samarbete med formgivare. Ridsport tillsammans med Per Boström, Råd & Rön tillsammans med Kate, Almegatidningen med Pär Ek, Trä med David Valldeby.
PÅ ONSDAG: John Bark.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar