måndag 2 december 2013

Intervju tidningsdesigners: Ole Munk

I en intervjuserie ger fem olika designers sina tankegångar kring hur en tidning görs om.
Först ut är Ole Munk
                                              *
 "En förändring som uppskattas utanför
fasta läsare kan ge hopp för tidningen"

*Vilka är de vanligaste förändringar som görs när en tidning får nytt stuk?
- Nya typsnitt, ny layoutprincip, ny färgpolicy, ny logotyp.
I nuläget även ofta rationaliseringar: Fasta sidmallar, artikeltyper, gemensamma sidstommar för fler tidningar inom samma koncern. Ett exempel är vårt aktuella arbete med MittMedia (bild nedan). 


*Vad kan en grafisk förändring ge för att hålla läsarna kvar?
- En grafisk förändring kan inte hålla läsarna kvar. Däremot kan en grafisk förändring användas för att signalera om det håller på hända nånting med innehållet och med journalistiken, och om det som sker är någonting som läsarna uppskattar - kanske t o m någonting som kommer att uppskattas utanför skaran av fasta läsare - då kan det finnas hopp om en framtid för tidningen. 


*Hur kommer papperstidningars layout att anpassas till läsplattor?
- Jag tror knappast att papperstidningens layout kommer att anpassas till läsplattor. Är tveksam till native apps som en framåt-
riktad lösning för nyhets-medier, snarare tror jag på en webblösning med responsivt design där tabletutgåvans layout kommer att bygga på mobilversionen. Den typiska papperstidningen kommer förmodligen att få mer magasinkaraktär. 

*Nämn någon tidning som du ser som ett föredöme.
- Jag är en stor fan av DN:s form. 

*Om du fick välja - vilken tidning vill du ta tag i?
- Vilken tidning som jag gärna skulle vilja göra om? Det känns på mig som att många tidningar - både i och utanför Danmark - har en form som inte riktigt motsvarar innehållet.
Helsingborgs Dagblad är ett exempel.


FOTNOT: Ole Munk är design- och kommunikationskonsult och grafisk formgivare som gjort om ett flertal tidningar i Sverige och Danmark. Bland annat de första tabloidprojekteten Smålandsposten och Baromotern 2001. 
Metro (international redisign som inleddes i New York) 2004.
Diena (största morgontidning i Lettland) 2007.
Kristeligt Dagblad i Köpenhamn, första omgörningen 2004, sedan löpande utvecklingsarbete omfattande större och mindre redesign, senast i 2012.
Samtliga betaltidningar inom Hallpressen (2010.12) och MittMedia.(2013), senast Gefle Dagblad och Arbetarbladet.

PÅ ONSDAG: Tony Henschel

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar