torsdag 12 december 2013

Intervju tidningsdesigners: John Bark

I en intervjuserie ger fem olika designers sina tankegångar kring hur en tidning görs om.
I dag: John Bark.

"Att efterlikna är
sällan en bra lösning"

 *Vilka är de vanligaste förändringar som görs när en tidning får nytt stuk?
- Byte av typsnitt: display och brödtext, spaltmodell/grid/grundmallar, vinjettsystem/
navigering, färger, disposition, avdelningar, tilltal, textlängder, genrer, bild-och illustrations policy, grafik, format, papper, logga, omslag/etta, puffar/hänvisningar samt synkning med övriga kommunikationskanaler.
 
*Vad kan en grafisk förändring ge för att hålla läsarna kvar?
- Förbättra, modernisera, underlätta läsning, underlätta förståelse av bild och text, navigering, skapa trivsel, trovärdighet. Lyfta fram bild, illustration och grafik.

*Hur kommer papperstidningars layout att anpassas till läsplattor?
- Det har redan skett och sker. Alla kommunikationskanaler lånar av varandra. Problemet är väl att ingen riktigt gör det maximalt bra.
- Frågan är hur mycket en papperstidning ska anpassas till andra medier, eller på vilket sätt. Att efterlikna är sällan en bra lösning.

*Nämn någon tidning som du ser som ett föredöme.
- Intelligent life (The Economist), Monocle och Vanity Fair är svåra att komma runt. The Guardian på papper och platta. DN har äntligen blivit bra igen. I övrigt några obskyra favoriter bland fanzine.

*Om du fick välja - vilken tidning vill du ta tag i?
- Något stort som gjorde mig rejält nervös och brydd, en indisk dagstidning med några miljoner i upplaga kanske. Eller en kinesisk motsvarighet.
- Då tänker jag mig ett omgörningspaket som inkluderar papper, webb, tablets, mobil, sociala mediekanaler; tutti.
Ett uppdrag där väldigt lite av erfarenheter och kunskaper kan tillämpas.
- Och extremt välbetalt förstås, så jag/vi kunde koncentrera oss på uppdraget under låt säga två år.

FOTNOT: John Bark och Bark design har en bred verksamhet med uppdrag för ett hundratal tidningar och magasin. John har jobbat i USA i fem år med bland annat Washington Post och Time magasin. Senare som art director för Esquire magazine. Under senare år har John arbetat med finska dagstidningar. Han ligger också bakom om:magasin, olika tematidningar som följer med dagspressen. Priserna har varit många, den senaste är av Sveriges tidskrifter för "årets omgörning" av Föräldrar & Barn.

*Flera intervjuer med tidningsdesigners kommer längre fram.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar