Mättad marknad - eller mera hunger?
Verkar som det sista.
Hunger - för den goda maten - heter en ny tidning.
Omslaget får mig att reagera lite.
Ett skjutet vildsvin ligger på marken och rubriken är:
Ät upp mig.
Läslockade eller provocerande i tidningshyllan?
Vildsvin får det kanske inte att vattnas i munnen på alla.
Vildsvin bökar upp trädgårdar, orsakar olyckor, skrämmer och kommer allt närmare folk.
På första reportageuppslaget kommer bestarna mot fotografen och rubriken: Välkomna till tallriken.
Hungers lösning på vildsvinsproblemet är enkelt: Ät upp dem.
En grym start på ett nytt magasin.
På de 20 sidor som följer får läsarna lära mera om vildsvin, bakgrunden, jakten och utbildning, slakt och beredning.
Men inga blodiga bilder och inte heller läckra färdiglagade rätter mer än en tallrik kotletter.
Läsaren ska få en bild som kan ta bort lite fördomar och rädsla för vildsvin.
Efter vildsvinen ges en inblick från ett fruktföretag i Holland om hur glansiga äpplen når oss (bild ovan), om Greta Huuva som vill lära ut om den samiska maten och en stor guide och genomgång av alla ölbryggerier i Sverige (bild nedan).
Fyra tunga reportage på 124 sidor, men ändå i lättsmält form.
Flera korta artiklar och notiser fyller på. En krönikör kommer fram till att av priset på det populäraste bag in boxvinet för 159 kronor får odlaren bara tre-fyra kronor.
Sist av allt kommer recepten. I fyra smala spalter per sida och med ett fåtal små bilder på lagade rätter (bild nedan).
Hunger vill gå bakom tv-kockar och glassiga matmagasin. Ge lite kunskap om matkultur och inspirera läsarna att bli lite påhittigare hemmakockar.
Mats-Eric Nilsson är chefredaktör. Han skrev storsäljande boken Den hemlige kocken och kommer i höst med Saltad nota där en granskning sker av restaurangbranschen.
Grafiskt är Hunger snygg med sitt matta papper. Formatet är lite mindre än A4.
Smidigt förpackat med bara två textspalter på ena sidan och bilder eller annons på den andra sidan. Texterna är lite längre men allt smälter bra. Mycket vitt gör uppslagen luftiga.
Flera av annonserna är snygga (bild ovan), lätt förvillande att tro de tillhör det redaktionella. Här slår det lite ovanligt mot ögonen. Kanske är de skapade av redaktionen.Bakom Hunger ligger gruppen som även ger ut reportagemagasinet Filter och Offside, som handlar om fotboll.
Tredje gången gillt med ett kvalificerat magasin?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar