Vackert
ansikte, snygg rumpa och supersallader.
Med
det är kvinnor redo att möta sommaren i fin form.
Lite
så är tonen i magasinet Hälsa & Fitness med tillägget ”Nya”.
Hur
den gamla var har jag inte jämfört, men troligen var tonen densamma.
Det
finns en tidning till som heter Hälsa så konkurrensen finns om att
få kvinnor att må bra.
Om
kvinnor och för kvinnor är det som gäller. Jag hittar bara två
män. Den ene bevakar när en kvinna tränar för snygg rumpa (ovan) och den
andre propagerar för produkter med protein som han säljer.
Ja,
en tredje man finns och är nästan självklar i en sån här tidning:
Fredrik Paulún med sina kosttips. ”Kosttipar” stod det dock i
innehållsförteckningen.
Mest
är det här en träningstidning i kombination med att äta rätt.
Hoppa
och stretcha är vanligaste träningsmetoden. Redan i början av
magasinet kommer första dusten med rumpan genom lyft, hopp, böj och
utfall, övervakat av en manlig tränare.
Efter
det tar fitnesstjärnan Emily Skye (ovan) över med tredje delen i sin
träningsskola. Månadens pass är ben- och rumpcirkeln och hon kör
samma som i avsnittet före: hopp, lyft och utfall.
Emily
visar själv på några bilder, men mest är det teckningar på hur
träningen ska utföras.
21-dagarsplanen
innehåller både kost och träning. Nyttiga rätter från frukost
till middag och ett träningsprogram. Även här är det hopp och
lyft men också variationer som armhävning med rodd, stångrodd och
planka med rullning.
Måltiderna
ska vara enkla att göra och riktigt goda och småbilderna visar på
fräscha med mycket grönt och frukt.
Modellen
som visar träningen är vältrimmad, så kanske stimuleras läsarna
av hela konceptet.
Följs
den här planen ska det på tre veckor leda till ett hälsosammare
liv utan att räknas som någon quick fix-metod.
Om
inte kvickt så ska det vara super. Sommarens mumsiga, matiga och
fräscha sallader är super (nedan t h).
Yoghurt,
spenat, körsbär, olivolja, vitlök, teff och sötpotatis är
oväntade superlivsmedel och tahini är superfood.
Mindful
beauty är en väg till skönhet och välbefinnande, skapat av
franska supermodellen Estelle Lefébure (ovan).
Estelle
jobbar med sig själv i etapper hela året: börjar på våren med
att köpa grönsaker, vårstädar hemma och renar kroppen med
citronvatten. Promenerar på sommaren, lägger ansiktsmasker, drar
ner på tempot på hösten med massage och meditation. På vintern
blir det skönhetsbehandlingar.
Till
detta behövs gärna några krämer. En för ansiktet kostar 497
kronor och för håret 580 kr.
Jag
ser magasinet mest som en produktkatalog. Märken och priser anges. På var och varannan finns
det bilder på produkter som anses vara bra: ät- och drickbart, skor
och kläder, kameror, krämer och parfymer eller böcker som personer
gett ut. Till de flesta texter saknas uppgift om vem som skrivit.
Ett
uppslag handlar om rolig sommarträning, men är märkt med att det
är samarbete med ett företag.
Åtta
sidor på slutet handlar om ”träningsmys”, ett modereportage med
modeller i olika kläder med märken och priser (t h).
Förre
MMA-fightern Assan Njie (ovan) får ett helt uppslag om sig själv och att
han nu säljer proteinmedel.
Personerna
som finns med är i de flesta fall vältränade modeller. Inte en
enda ”vanlig människa” som tränar finns med.
Någon
reportagetidning är det inte, frånsett inledande artikeln om
vimmelreportern Lotta Gray (ovan) som kämpade sig igenom en
cancerbehandling. Nu är hon tillbaka, vältränad, tatuerad, sminkad
och fräsch. Hon får också göra reklam för boken hon skrivit om
sig själv.
En
fyrabarnsmamma bloggar om sitt liv och en entreprenör som tränar
berättar om en dag i sitt liv.
Men
resten är modeller och produkter.
Grafiskt
är formen lätt och luftig. Texten är lite blek och känns ovan för
ögat. Den kunde haft mera svärta eller lite större grad. Svårläst
blir det med text i svag bakgrund i färg. Helt omöjligt
för ögat blev det med vita bokstäver i rosa bakgrund i artikeln om
Lotta Gray.
Bildtexter,
på de få ställen där det finns, är inlagda i bilderna och inte
heller lätta för ögat.
Omslaget
har nio rubriker som kan bli lite rörigt för läsaren att fånga
in.
Priset,
”endast 49 kr” är billigt, men jag förstår att de många
produkterna som visas står för lite sponsring.
måndag 26 juni 2017
Vackra modeller och mycket reklam
Etiketter:
Assan Njie,
Emily Skye,
Estelle Lefébure,
Fredrik Paulún,
Hälsa,
Hälsa & Fitness,
Lotta Gray
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar