Entusiasterna
har sina tidningar.
Bilar,
båtar, motorcyklar, mopeder, traktorer, cyklar – och flygplan.
Flygrevyn
fångar in den sista gruppen.
Läsning
och bilder som är en bit från oss ”vanliga” som flyger
reguljärt eller charter.
Bilder
och texter är njutning för nördar.
Suggestiva
bilder, mycket nära.
Planen
är ofta fotograferade i luften, liggande lite på snedden för att
öka dramatiken. Mest blå himmel i bakgrunden, ibland skymtar
landskap under. Som biltidningar där bilarna kommer på vägen och
bilden är lite suddig och vriden för att fånga farten.
Jag
hittar bara ett fåtal bilder där människor finns med.
Första
delen av magasinet inleds med korta notiser om och kring plan.
Mycket
märkesnamn; Team 60, F-35B, Global 7000, E190-E2, Atlantic Trident,
Aermacchi M-346… Alla med några nyheter som de insatta måste
känna till.
De
större huvudreportagen har ofta ett bredare allmänintresse, men i
vissa gör språket att många inte fångas in, om de skulle få tag
i tidningen.
Luftens
hjältar, som handlar om ambulansflyget Mediflight 5980 (ovan), är ett
reportage som kunde gått i vilken tidning som helst.
”Det
bästa jobbet man kan ha, livsavgörande insatser gör våra
flygningar spännande”, säger en pilot.
Med
Boeing 737-600, som kallas Lilla Grisen och är ett välkänt plan
hos SAS, har nog många varit uppe i luften med (ovan). Den stora, runda
jätten börjar nu spela ut sin roll och ska ersättas med en
modernare modell.
Kanske
får nya planet inspiration i artikeln om hur ett flygplan får sin
själ med en snygg inredning (t h). Här kan passagerare känna igen sig
och säkert komma med goda råd. En inredning som går helt i lila
(bilden) kanske gör charterresan till Mallis lite behagligare.
Ett
flygtest finns förstås med. Lite pojkdrömmar kommer fram i
artikeln om en ny typ av skolflyg, Sonaca 200, som är klar i höst.
De
två piloterna som skymtar genom glastaket i cockpit, ser väldigt
belåtna ut. Testaren var imponerad av planet. Utan att använda den
extra lilla kicken med 15 hästkrafter, drar han upp planet i luften
efter mindre än 300 meter på marken. Bilden är fin och de två i
cockpit njuter. Lika enkelt tar han ner planet och gör sättningen
till en formalitet.”Kul att flyga, kul att landa”.
Och
Biggles kan skymtas i reportaget om ME163 Komet (nedan), det lilla, snabba
och knubbiga bombplanet som drog fram under andra världskriget.
Grafiskt
är öppningsuppslagen över två sidor starka och suger in läsaren.
Texterna
är ok att läsa i dagsljus, men jag ser gärna en höjning av graden
i storlek. Många tidningar ligger kvar i nivån kring 8 punkter, men
9 borde vara minimum. I några block med breda spalter kan det se
tungt ut och vara en broms i läsningen, främst när ljuset inte är
helt perfekt.
Övergångar,
när texten fortsätter på annan sida, kunde på en del ställen
varit smidigare.
En
stor anfang är en vanlig öppning i artiklar i alla tidningar. Jag
ser gärna att första textraden börjar i nederkanten av anfangen.
Fungerar smidigast i läsningen och ger en luftighet.
Lite
konstigt blir det när första ordet är ett egenskapsord där alla
bokstäverna är en enhet. När anfangen rycks loss hänger det inte
ihop (bilder).
Och
så har jag mitt tjatämne: seriffer.
Även
i Flygrevyn blir det blekt och svårläst. Alla tidningar bör se
över valet av typsnitt. Mer svärta behövs och en större grad.
Läggs texten på svag bakgrund med färg säger ögonen ännu mer
”hoppa över det”.
måndag 12 juni 2017
Från luften till nördar på marken
Etiketter:
Biggles,
Boeing 737-600,
Flygrevyn,
Lilla Grisen,
ME 163 Komet,
Mediflight 5980,
skolflyg
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar