Vi
går mot ljusare tider.
Många
ser det så under vårvintern.
Bransch-
magasinet
Finansliv rivstartar direkt i veckan.
Ny
form och nytt innehåll.
”Ny
form, skarpare innehåll” säger redaktionen i en ruta.
Chefredaktören
Agnetha Jönsson förklarar i en decimeterlång spalt vad en
del förändringar går ut på.
Redan
här kan jag vara lite petig med att peka att det borde varit lite
skarpare. En så lång text utan några utgångar är onödigt tung.
Att börja på ny rad hade varit lämpligt på tre ställen när nya
medarbetare presenterades.
Men
annars verkar strukturen klar med indelning i olika block:
Finansliv,
Aktuellt, Krönika, I fokus, Reportage, Kollegan och På jobbet.
Bland
nyheterna lyfter Agnetha Jönsson fram tre nya krönikörer, alla
män, som med sina analyser ska ge tyngd åt tidningen.
Kvinnor
dominerar dock i de dominerande artiklarna:
Omslaget
med Ann Grevelius, som hoppade av bankvärlden för en ny
start som rådgivare och riskkapitalist, inleder med fyra sidor.
Ett
tungt reportage är från Botswana på sju sidor (ovan). Landet
håller på att digitaliseras och gör finanslivet lättare. Kvinnor
dominerar i både text och bild.
Män
får nöja sig med lite mer diskret placering. En krönikör i början
och två olika fackordföranden på slutet.
Tydligaste
mannen kommer dock redan i början när en chefsekonom, i bilden
rakryggad och korrekt i slips och kostym, reder ut vad Trumps
politik kan påverka finanslivet i Sverige (ovan).
I
blocket På jobbet lyfts också två kvinnor fram. Och kvinnor
får också i en större redogörelser veta att deras löner släpar
efter jämfört med män (nedan).
I
finanslivet är det mycket siffror att gå igenom. I tidningen
blir väldigt mycket text, på några ställen i mesta laget, tycker
jag. Åtta sidor, varav fem med text, om vad bitcoin kan
betyda för transaktioner, kräver lite koncentration för att gå
igenom.
Annars
är texterna kortare, lätta att läsa och med bra balans med ljus
och luft mellan blocken.
En
del små notiser som lagts i plattor med svag färgton, kunde varit
lite tydligare. Främst ska man undvika att lägga vit text i gul
eller rosa platta. Där försvinner det.
Grafiskt känner jag igen en del signaler från förut, som vissa rubrikstilar och vinjetter. Allt kan inte sopas bort i en förnyelse.
Till
flera artiklar används illustrationer, en profil som även fanns
förut.
Som
avrundning på slutet kommer en artikel om konsten att mingla
framgångsrikt.
Den
vanligaste frågan mingelexperter får, är hur man avslutar ett
samtal och går vidare.
Den
absoluta favoriten här den här:
”Jätteroligt
att träffas, men nu minglar vi vidare. Det är ju därför vi är
här.”
Det
får bli avslutning här också.
Det
var roligt att gå igenom Finansliv, men nu går jag vidare till nya
tidningar. Det är därför jag gör det här.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar