Nya numret |
Tåg.
Tre bokstäver. Enkelt.
Lika
enkelt som namn på en tidning.
Tåg
heter Svenska järnvägs-
klubbens medlemstidning.
klubbens medlemstidning.
Den
följer pålitligt spåret även när den förnyar sig.
2017
inleddes med ny form på tidningen, ändå helt lik den gamla.
Gamla numret |
Omslaget i sista numret 2016 och första 2017 visar bilden av ett tåg som kommer på spåret i vintermiljö. Jag får titta noggrant efter vilket nummer och årgång det är.
Men
nyheten finns även om den inte syns så mycket.
Här
handlar det om några millimeter. 16 mm mindre på höjden och 6 mm
mer på bredden. Så lite har formatet ändrats.
Men
nya Tåg passar i tidskriftssamlare och fungerar att binda in.
Det
sista är nog viktigt för det är entusiaster som får tidningen och
nog vill spara den.
”Sanningens
minut”, kallar chefredaktören Lotta Isacsson (ovan) förändringen
när hon presenterar första numret.
I
50 år har tidningen kommit ut och en annan sanning är att det
dröjde lika länge innan det kom in en kvinna i redaktionen.
För
här handlar det om männen och grabbarnas värld, något som Lotta
inte var rädd för.
-
Jag upptäckte jag att Tåg sökte en ny chefredaktör och bestämde
mig omedelbart för att söka eftersom detta är en ämne jag väldigt
gärna ville fördjupa mig i.
-
Jag har mest arbetat med tidningar inom ganska mansdominerade
branscher under alla mina år som journalist. Min syn på tidningen
Tåg påverkas nog inte av att jag är kvinna utan mer av att jag
kommer lite "utifrån".
Några
djärva grepp har Lotta inte tagit.
På
insidorna syns direkt en förändring. Texten är mycket lättare att
läsa. Den förra var minst sagt svår: liten grad, raderna tätt
ihop. I en tågkupé hade den aldrig gått att läsa och även i
lugnare miljö var det ansträngande. Läsarna klagade också och
redaktionen lyssnade.
Tidningen
kommer inte heller längre inplastad till medlemmarna. Miljö och
ekonomi gör att den får sändas öppet.
En
tredje nyhet är att sidorna är limmade i ryggen och inte häftade i
mitten som förut.
Sen
räcker det med förnyelser.
-
Vi vill skynda långsamt, bland annat med omslaget, eftersom
igenkänningen är högt prioriterad. Det kommer mera med andra ord,
men det kommer att ske stegvis, säger Lotta.
Formen
är sig lik. Stramt, korta nyheter, texter i två spalter, Rubriker i
liten grad och orden hetsar sällan upp: ”Uppgång och fall.
Förbigångsspåren i Stenkulla klara. Så ska infrastrukturen
utvecklas. Samarbete kring flistransporten. T 17 – nyheter och
förändringar”.
Allt
är nyhetsinriktat och de flesta artiklarna skrivna av Ulf
Nyström.
Alla
sidor är likadant uppbyggda. Inget reportage eller layout som bryter
av. Ett större reportage är om Pressbyrån, tågbuden och
kioskerna.
Ordföranden
i Svenska Järnvägsklubben, Bengt Schelin, tycker att
kvalitetsmässigt har bilderna utvecklats enormt under de senaste
årtiondena.
Nåja,
bilderna imponerar inte direkt. Det är tåg, tåg, tåg på varenda
en. I en allmän bild från en vänthall finns sex människor med.
På
slutet kommer reportaget ”Ulf bygger en modelljärnväg, del 2” (ovan).
Ulf själv finns inte med på någon bild, men han heter
Beskow.
Bilderna
kan dock imponera. Det är svårt att se om det är modelljärnvägar
eller verkliga miljöerna. Allt är skickligt och naturtroget
uppbyggt.
Lotta
Isacsson har lite att ta tag i när hon försiktigt utvecklar
tidningen. Något mer allmänt reportage med avbrytande layout skulle
ge ett lyft. Nyhetssidorna bör få ny form och bilderna skulle må
bra av lite större variation.
Tåg kan få en mycket vassare form utan att läsarna tycker den har spårat ur.,
Tåg kan få en mycket vassare form utan att läsarna tycker den har spårat ur.,
För
med pappret och den limmade ryggen känns tidningen bra.
-
Jag vill främst skapa kontakt med alla de duktiga skribenter och
fotografer som jobbar med Tåg. Vi är bara två stycken på
redaktionen, men trots stora avstånd till många av medarbetarna är
det möjligt att skapa vi-känsla. Att göra tidning är, och ska
vara, ett lagarbete.
Hur
är ditt eget intresse och upplevelser av tåg?
-
Tåg har alltid fascinerat mig och varit mitt främsta val som
resesätt. Inga andra färdmedel erbjuder så spännande möten och
så stor frihet under resans gång. Sedan är jag lite extra förtjust
i nattåg - aldrig sover jag så gott.
De
inbitna entusiasterna får sin dos av nyheter i tågvärlden. Växer
intresset till mer än att läsa, kan Månadens erbjudande
vara frestande: Loket Z 70732 med Åkerströms
radiostyrning är till salu (ovan, nederst). I gott skick och i trafik fram till
sista oktober i fjor.
Kanske
ett fynd för en läsare, som helst bör ha tillgång till lite spår.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar