måndag 15 december 2014

En vinnare med kunglig glans och utan skvaller

"En vinnare och vinstmaskin och en läsfest för alla..."
Alla som gör tidningar skulle älska det omdömet.
Men bara en klarar det:
Svensk Damtidning!
Årets tidskrift i populärpress enligt
branschorganisationen Sveriges Tidskrifter.


Svensk Damtidning hittar  "alla" bara i väntan hos doktorn, tandläkaren eller frisören...
Den kan vara från i våras eller förra året. Allt känns igen. Ganska tidlöst. Det gäller att kolla datumet.
När jag fångar den i affären är det årets vecka 51 som säljs.
Juligt och kunglig glans. Leende kändisar med bländvita tänder tittar läsaren i ögonen.
Lättsamt och ganska oförargligt.



"Vi vill att vår läsarinna ska uppleva oss som den välinformerade väninnan från hovet" skriver tidningen i programförklaringen.
Kanske är Silvia den initierade väninnan?
Ofta är hon huvudpersonen. Kungligheter är säljande och inleder med 11 sidor av totalt 80.
En kunglig veckotidning. ".. navet och hjärtat i vår tidning. Vi bejakar flärd och glamour –  allt som ger livet guldkant!"


Värre var det förr. Svenska kändisar rasade mot tidningen. Vassa rubriker som ofta byggde på skvaller.
Dagens skvaller är snällt på de fyra specialsidorna. Helt oförargliga saker om utländska kändisar. Som att den amerikanska presidentfamiljen är förtjusta i pajer eller att Robbie Williams går in för föräldrarollen. Angelina Jolie och Brad Pitt brukar förstås hamna i storbråk, men de är snart sams igen.


Bland svenska kändisar är det bara familjeliv och myspys.
För Ernst Kirschsteiger är julen en fest med mammas rödkål på bordet, Sonja Aldén har en fartfylld jul med småbarn, TV4:s julvärd Anna Brolin missar i år sin vanliga jul med skinkmackor och skidåkning.
Små detaljer som lyfts fram på några rader. Huvuddelen av texterna handlar deras aktuella tv-program.
Tommy Körberg är aktuell med en julskiva och säger att han håller sig undan när frun julpyntar,
Inte ens Kalle Moraeus skilsmässa spetsas till. Kalle säger bara att han kanske lever ensam resten av livet


Några "redaktionella" sidor är annons och smygreklam lång väg. Kläder och exklusiva skönhetsprodukter, som företagen ofta ger till tidningen och som medarbetarna får behålla.
Miljardärernas önskelista med en lyxburk för 18 000 kr eller armband för 35 000 kr förblir nog bara drömmar - även för läsarna.



Layouten känns också igen. Många bilder, sammanlagda och tätt ihop, lätt rörigt, mest på slutet. Här kommer kändisgalleriet, festerna och finkläderna. Alla ställer upp sig inför fotografen. Inga dåliga fester heller. 130 på en asiatisk buffé, 1500 på ett tidningskalas. Cirkus Scott bjöd in kändisar och deras barn.
Alla jippon är inte bara gratis mat och dryck. Ibland förväntas lite shoppande eller att ropa in något på en auktion för något välgörande ändamål.


Juryn som valde årets tidskrift är helt fångad av Svensk Damtidnings tidlösa koncept.
"...bara en tidskrift lyckas med bedriften att både vara i tiden och i tradition utan att slå knut på sig själv."
Det håller nog ett tag till - utan krispaket med personalminskningar, sammanslagning eller nedläggning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar