måndag 1 december 2014

Guldglans för de med guld i banken


Banker vill helst inte ha några kunder, småsparare eller pengar. Ingen ränta ger de heller.
Vad ska de då ge kunderna?
En snygg tidning kanske...
Det var en lite ironisk öppning.


Conversations heter en kundtidning från Handelsbanken.
Tjockt, blekt papper, lite kartongaktigt - men långt ifrån något postpaket. Allt är snyggt och lättläst förpackat.
Lite guldglans.
Det imponerade också på juryn för Guldbladet - en tävling för byråer med redaktionell kommunikation - som gav tidningen guld för innehåll och silver för bästa kundtidning till konsumenter. 

Baluba, f d Redaktörerna har gjort den.
Nu riktar sig tidningen inte direkt till småspararna, utan de som har lite mer guld i kassan - private banking kunder.
Innehållet har också hög klass med välskrivna texter, fina bilder, allt lättläst förpackat. En utblick i världen och intervjuer med höjdare i näringslivet.


Jag har ofta hyllat tidningar med matt blekt papper. Byråer som gör kundtidningar väljer gärna den formen. Det blir lite annorlunda och inte som andra tidningar.
Ett fint typsnitt för texten och bra radavstånd gör det lätt för ögat. Även det av mig kritiserade typsnittet seriffer har här fått svärta och bra storlek.


Rubrikstilen, versal, klämd och mycket uppdragen har lite fläkt av 90-tal över sig. Den håller här också och ger en kraftfull profil. Enskilda bokstäver används som anfanger i textblocken.
Spaltlinjer mellan textblocken - en trend som ofta dyker upp i den här typen av tidningar.


Hållbarhet är ett ledord i dag och temat i artiklarna.
Ulrika Saxon drar upp linjerna för hur Bonniers mediehus ska möta framtiden, Wallenstams fastighetsimperium bygger hållbart, Detroit är bilstaden som rasat ihop men nu gör en omstart med nya entreprenörer.

Efter de reportagen kommer ett block med bankens marknadsanalyser (bild nedan) innan fler reportage följer. 
Resan går till Tanger i Marocko, veteraner får tips om att pensionera sig i utlandet. En man som valde det lockades dock tillbaka när kungen frestade med nytt uppdrag.

Lite kritik kan jag ha mot ansvarige utgivaren Katja Bergqvist. Hon skriver en inledande krönika: "...i det här numret har vi... vi har mött... vi har besökt... vi möter... möt också... missa inte..."
Det håller inte att bara upprepa innehållet. Innehållsförteckningen är tillräckligt lättsamt presenterat på nästa uppslag. Redaktören ska skriva något eget!

Annars är det hög nivå på allt - text, bild och form.
Blir den då läst av kunder? Jag hittade den i ett ställ i banken. Private banking kunder går knappast dit. Men får de den hemsänd till sig lockar den nog.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar