måndag 23 september 2013

En frisk fläkt bland guideböcker

 New York är staden som aldrig sover och där saker snabbt förändras.
En guidebok om stan blir därför fort inaktuell.
En som är mycket annorlunda kom ut i fjor:
Guide NEW YORK från AWXT4-gruppen sticker ut.

 
A4, som är den ursprungliga delen av företaget, designar många olika tidningar. Därför ger de oregelbundet ut en tidning för sina kunder. Varje nytt nummer är annorlunda. New York-guiden är en av dem.
Pocketformat, 13x22 cm, färgstark, tempofylld, många bilder, lekfull layout.

 
Inledning och slutet handlar om gruppens verksamhet och dess medarbetare. De har förstås varit i New York, både i jobb och privat. Styrelseordföranden Pelle Andersson har bott i stan i flera år. Det är också han som ligger bakom de flesta tipsen.
Allt listas i siffergrupper - 1,2,3... Konsekvent presenterat, sida efter sida. Krogar, böcker, tidningar, museer, broar, parker, musiken, filmer…
Krogar påverkas snabbt av trender, de femton som lyfts fram - lyx, medelklass och Brooklyn - är inte alltid lika heta för besökare som kommer senare.

 
Helt okänsligt för trender och måsten för turister är de vackra broarna, att titta på eller gå över, som den charmiga Brooklyn Bridge. Skyskraporna i stans vackra skyline, de fina parkerna som är flera än Central Park. Och förstås de berömda museerna.
Kanske sånt som inte behövs i en guidebok, för ingen turist kan undvika det.

 
Ovanligare tips är att hyra en cykel och trampa runt i stan eller att hitta några mindre kända affärer för shopping, för den som vill ha något annat än Macy´s.
Med en guidebok ger man sig på något svårt som lätt kan kännas gammalt. Här är det formen som är det ovanliga och överraskande.
Guideboken är nominerad i både Svenska Publishingpriset och Svenska designpriset som avgörs i höst.
Guide New York kammar nog hem något pris.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar