Gamla drömbilar rullar ut från tidningshyllorna.
Vintage försvinner snart.
Automobil i samma nisch gick i graven för en tid sen.
Flera motortidningar har det tufft.
Vintage står för något slitet och väl använt, med patina.
Här syns inte ett spår av rost eller matt lack.
Elegansen lyser: dragen, linjerna - och färgerna. Mycket är rött. En sportbil ska vara röd och den rödaste av alla efter Ferrari är Alfa som får ett dominerande tema.
Saab smyger sig in med en silverglänsande 900 CD, direktörernas limousine. Den överglänses av en Mercedes 1000 SEL.
Annars är det bara sportigt och drömmar som grabbarna fick titta på och längta efter.
Vintage är en njutningstidning för ögonen. Bilderna dominerar, stora, nära. Kameran lågt nere vid vägen och nära nosen, för att ge ett maffigt intryck. Feta däck, svulstiga fälgar. Kurvig väg och suddig bakgrund framhäver farten.
Kraften kommer också i rubrikernas storlek. Jag har aldrig sett en tidning med bokstäver 7-11 cm höga.
Texterna är korta och smygs in i bitar på sidorna med fakta som entusiasten behöver veta om sin drömbil.
Mesta läsningen handlar om racerlegenden James Hunt.
Nedläggningen är kanske inte så överraskande.
Fem sidor annonser är i minsta laget i en tidning på 92 sidor.
Beslutet måste ha kommit snabbt.
I senaste numret finns annons om att prenumerera; sex nummer för ett specialpris.
Nostalgiker som älskar gamla bilar är inte helt övergivna. Ännu finns några tidningar kvar. Annars får de vänja sig vid att titta i datorn - men njutningen är inte densamma som att bläddra glansiga papperssidor.
*I VECKAN ska jag förekomma juryn som väljer några av årets bästa tidningar.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar