Journalistik och reklam – går det att hitta en själ i den mixen?
I
Uppsala gör Uppsala Nya Tidning ett försök i ett nytt magasin:
SOUL.
Stadens
själ ska fångas i ett pappersmagasin, klippt lite på höjden och
bredden och lite mindre än huvudtidningens format tabloid.
Om
det också är klippt och skuret för framgång är väl en
chansning.
Typen
av magasin känns igen från 80- och 90-talen. Några har försvunnit,
andra är kvar.
I
studentstaden Uppsalas akademiska kretsar kan SOUL hitta sina läsare.
Långa
personligt skrivna artiklar, stora bilder, många grafiska
illustrationer, ofta på helsidor. En kontrast till de allt kortare
artiklarna på nätet.
En
akademisk touch ligger över både text och form.
Med
mellan fem och tio helsidesannonser kan SOUL ge lite inkomster också.
Innehållet speglar en hel del av stadens sidor: parkerna, dofterna, scen- konst-och musiklivet har fått flera sidor. Utgångspunkten är Uppsala, men jämförelser görs med övriga världen – som i reportaget Doft på 12 sidor. Här kommer den tunga, akademiska tonen fram. Lång text, stora grafiska illustrationer på helsidor: en cigarett, en blomma, en burk med tandkräm och tandborstar. Även bilderna är speciella: en helsida med två arbetsledare vid stadens reningsverk som står vid en rötkammare och en närbild – över ett helt uppslag - från en bassäng med mekanisk, biologisk och kemisk rening (ovan t h).
Här
doftar det – dock mest som vårdike, säger en av arbetsledarna.
Premiärnumret,
som kom i mars, hade serier som huvudtema på tio sidor. Även här är
Uppsala lite speciellt. Med så många akademiker och
litteraturintresserade i stan lyckas specialaffären Seriezonen hitta
sina kunder, något som inte går så bra i andra mellanstora
städer.
Reportagen
i SOUL är intressanta, men mixen reklam/journalistik gör
utformningen speciell. Om det varit klassiska reportage med bilder
och rappa rubriker, hade det lockat fler läsare.
Just mixen med att reklambyrån Södra tornet står för
formgivningen, tycker projektledaren Jonas Kihlander är intressant.
Byrån har fått uppmärksamhet för andra typer av design.
Formen är speciell. Ibland fyndigt, ibland konstigt. Bara vid ett
fåtal artiklar kan jag se något som påminner om tidningsform.
Valet
av typsnittet seriffer ser jag också som en utmaning. Oftast blir
det blekt och svårläst. I SOUL är det väl ok, åtminstone i
dagsljus. Men långläsning ser jag helst i vanlig brödtext.
Bildtexterna måste dock bytas ut. Här är det gamla
skrivmaskinsstilen typewriter - tunn, blek och nästa oläslig.
Varje
nummer inleds med en helsida och kort personintervju under vinjetten
”Trippeln”med textblock inklippta i bilden (till höger). Fasta avdelningar i
varje nummer är också ”Utvalt” om kommande i nöjesvärlden,
”Ät” med mat, ”Förresten” med korta, udda notiser och "Se”,
ofta från konstvälden.
I
ett nummer beskrev ”Se” konsten att visa upp ett hem inför
försäljning. Skribenten våndas över allt som ska göras inför
visningen på Hemnet. Annars ett reportage som är vanligt under
rubriken ”Styla ditt hem och få mer betalt”.
En
udda avdelning är ”Dekonstruerat” - lite annorlunda analyser av
intressanta ämnen. Vi som ser fotboll kan undra över varför bollen
ibland fladdrar lite okontrollerat. Här får vi veta hur bollen är
uppbyggd och att ”Magnuseffekten” ger den en skruv.
De
klassiska blåjeansen synas i alla delar och knepen att bygga upp en
hitlåt betas av i korta punkter (ovan).
En gång i månaden kommer SOUL. Nu gäller det att se om Uppsalaborna fångas av tanken med magasinet: blir nyfikna, utmanade eller överraskade.
En gång i månaden kommer SOUL. Nu gäller det att se om Uppsalaborna fångas av tanken med magasinet: blir nyfikna, utmanade eller överraskade.
Fotnot:
Artiklarna är ett urval från de tre första numren.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar