Äppelkriget har
brutit ut i tidningsställen.
Tre familjetidningar bredvid varandra lockar med äppelrecept.
Den fjärde bryter
av med ”underbar cheesecake” - och den femte med smulpajer.Tre familjetidningar bredvid varandra lockar med äppelrecept.
Vem vinner och lockar köpare med det här?
Oftast sker det kring storhelger som påsk, pingst och jul. Annars kan det vara köttbullar, pajer eller bakrecept samtidigt.
Det andra säljtemat är korsord. Här verkar siffran vara viktigast - vem har flest? 33, 36, 48 eller 58 som Hemmets Journal klämde till med.
Varje vecka mat
och korsord på omslagen. År ut och år in.
Jag beundrar redaktörerna av omslagen som orkar med samma ord och tema. Om det nu inte är datorn som spottar fram allt. Orden är ofta desamma.
Jag frågade en
gång en chefredaktör om varför det är så. Chefredaktören ville inte svara av
konkurrensskäl.Jag beundrar redaktörerna av omslagen som orkar med samma ord och tema. Om det nu inte är datorn som spottar fram allt. Orden är ofta desamma.
Troligen beror på att det bevisas att det säljer.
Chefredaktörerna
på dessa tidningar har medievärldensbehagligaste chefsjobb. Här finns inga
krav på kreativitet och förnyelse. Det är att sitta vid ett självspelande piano
och se till att inte så mycket förändras.
Och varför
förändra något som går hem hos läsarna? Upplagan för tidningarna är stabil.
Minskningar finns, men är marginellt jämfört med flera andra.
Korsord och mat
kompletteras med ett lika pålitliga fasta ämnen: Noveller med teckningar som ger
en fläkt av 50-tal... sy och sticka... lite trädgård... heminredning – allt
bryter mot andra tidningar med samma innehåll men annorlunda förpackning.
På alla bilder
ler ett ansikte mot läsaren. Människorna som omskrivs har oftast hittat ett
lyckligt liv igen efter sjukdomar eller olyckor.Allt pumpas ut i familjär, varm, vänlig och alltid positiv ton.
Så ett litet äppelkrig är inget som förvirrar lösnummerköparna. De ser ingen större skillnad om de råkat ta fel tidning.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar