Chefen får inte vara en slätstruken person.
En tidning för
och om chefer bör då vara kraftfull.
Nya chefstidningen från Akademiker-
förbundet är färgstark och annorlunda på
omslaget.
Men texten på insidorna ger
ett lite blekt intryck.
Jag skrev om
tidningen i september. Då var den en av nominerade till pris i en klass i
Publishingpriset. Den nådde inte prispallen, men bara att vara nominerad pekar
på att den var bra.
Ändå har den fått
helt ny form nu.
A4 har fått
uppdraget att göra om den. De tycker om att göra tidningar och hitta annorlunda
lösningar i både form och format.
Chefstidningen är
ännu en uppvisning.
Formatet är A4
klippt lite på bredden och förlängt på höjden. Med färgad ram runt första sidan
- grönt i första numret, orange i andra - fångar den direkt blicken.
Pappret är matt
och tjockare, lite kartongstyvt. Känns direkt lite annorlunda, både för ögat
och i handen.
Konkurrenten. |
Jag brukar gilla
den här formen när en tidning vill ha egen profil.
* Logon är
snarlik ledarskapstidningen Chef. Den sätter punkt efter titeln. En klar signal
på att det är bossens tidning. Därmed punkt.
Men innehåll
skiljer sig lite åt. Chefstidningen har en kvinnlig och mjukare ton. Den ger
vägledning i situationer chefen ställs inför.
Likheterna i
logotyperna är dock lite onödig.
* Vid en första
genombläddringen ger tidningen intrycket att vara blek. Det är inte bra om
läsaren tänker att "det här ser för tråkigt ut".
Typsnittet är ok
och det är luft mellan raderna. Mer svärta eller lite högre grad hade gjort det lättare. Ögonen
kan liksom inte gripa tag i texten. Mellanrubriker, blankrader och halvfeta
ingångsord saknas. Allt flyter ihop. Ännu svårare blir det när texten är det
bleka typsnittet seriffer. Intrycket förstärks när tidningen är smalare och
läsningen blir på "höjden".
* På några
ställen har text lagts in i bilder eller mot färgad bakgrund. Det kräver ofta
mer svärta i texten, men här används det vanliga typsnittet som redan på vit
bakgrund är svagt.
Precis som i
tidningens förra form används annorlunda grafik som illustrationer till
artiklarna. Jag hittar uppsträckta händer, en hund, en fisk, kaffekoppar,
ballonger, pennor, nålar, träd, hantlar...
Chefen som kan
känna sig ensam illustreras med en utskuren bit i en rund kaka.
Personbilderna är
inte så många. Två män och två kvinnor jämlikt fördelat i de största
reportagen. Båda med bestämd blick riktat mot läsaren. Annars är det
traditionella porträtt eller halvfigur i litet format.
Mer svärta i
texten, blankrader och halvfeta ingångsord är små förändringar som kan ge ett
stort lyft och kraft i en tidning som annars sticker ut och är annorlunda.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar