Nu kommer en
till:
Historiskan med
en diskret underrad: Sveriges första kvinnohistoriska tidning.
Kan den slå in
sig i trängseln med typisk "gubbläsning" och locka kvinnliga köpare?
Jag är tveksam
till det. Titeln Historiskan är inte den bästa för att fånga in kvinnor. Slutet
med "skan" är kanske en feminin signal, men det räcker inte.
Huvudrubriken Milicianas, om kvinnor i spanska inbördeskriget, är inte heller
direkt säljande.
Köparna och läsarna
är nog män. De lockas förmodligen av vad som förväntas i många
historietidningar: vapen och krig.
Den delen är dock
mindre i Historiskan. Åtta sidor handlar om kvinnor i spanska inbördeskriget
och fyra sidor om Kinas järnkvinnor. Här är det kamp, vapen och krig.
Annars finns en
mjukare ton där kvinnors insatser lett till förändringar. De artiklarna hade
nog platsat i Amelia och Tara.
Redaktionens
ambition - ett första steg mot en jämställd historieskrivning - plockar fram
många starka kvinnor som skapat förändringar och blivit förebilder. Saker som inte
tagits upp så mycket i skolböcker, för att det missats eller undanhållits.
”Vi hoppas och
tror att det här bara är början och att de osynliggjorda och bortglömda
kvinnorna får en självklar plats i vår historia”, skriver redaktörerna Jennie
Lindholm och Eva Bonde.
Om det räcker
till fler tidningar är mera osäkert.
Mixen i
innehållet är brett. Från tjejer som varit banbrytande på brädor till Gustav
Vasas fem döttrar och Englands Elisabet I.
Rock´n´roll är mycket
män med gitarrer och 50-tal, men kvinnor var långt före med starka låtar.
”Singel i
storstan” kunde vara en rubrik i vilken aktuell kvinnotidning som helst. I
Historiskan handlar det om 1800-talet när hälften av storstädernas kvinnor var
ogifta och försörjde sig själva.
Mobilen är i dag
varenda ung tjejs främsta symbol. När telefonin växte fram var det kvinnliga
växeltelefonister som kopplade ihop samtalen.
Pigornas slit och
kampen för kvinnlig rösträtt är andra starka artiklar.
Allt om Historia
ger ut tidningen och dragen i layouten känns igen. Många bilder, ofta små, men
det blir inte plottrigt. Mycket matig läsning som känns lätt presenterat. Jag
kan reagera på att några texter lagts på grön bakgrund och blir lite svårare
att läsa.
Öppningsuppslagen
som inleder reportagen är starka.
En lustig sak
dyker upp redan på sidan 4 - en helsidesannons för - hemslöjdsresor! På sista
sidan finns även en annons för Gudrun Sjödéns kläder.
Här kan jag nog
direkt säga, att kvinnor som vill åka på hemslöjdsresor inte läser Historiskan.
Troligen blir det
bara ett nummer. Försäljningen får avgöra om det blir en fortsättning.
Annonserna räcker inte heller, bara fyra stycken på 84 sidor är för lite.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar