Chefen undgår ingen i jobbet. Klart att chefen också ska ha sin egen tidning.
Akademiker-
förbundet chefstidning heter just Chefstidningen.
Här är chef ett starkt ord. I nästan varenda rubrik finns ordet och i ingresserna upprepas det.
Läsarens ego stärks.
Chefstidningen är en av nominerade som har chansen att vinna Publishingpriset i kategorin ”Medlemstidningar Yrke och bransch”.
Visst kan den vara en stark vinnarkandidat.
Pappret - det matta och lite tjockare - brukar jag gilla när en tidning vill ha lite egen profil. De börjar bli flera nu som använder samma grepp.
sin egen tidning.
Det här är inte männens och kostym- och slipsnissarnas tidning. Slipsen har många slängt nu, men så långt att de kan identifiera sig med Chefstidningen har nog inte många kommit.
Här är tonen klart kvinnlig och klädseln är vardagsledig. Enkel, lätt tröja är klädkoden.
Bara fem män finns på bild, mest i porträtt, alla utan slips.
Alice Bah Kuhnke, tidigt känd från tv, nu generaldirektör i Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor, MUCF, lyfts fram som exempel på de nya cheferna i en av de få personartiklarna. Alice tror att unga i dag vill bli chefer, men att de ser andra värderingar än bara jobb.
Lyssna mer, prata mindre och ta emot kritik, är Alice råd.
Klädstilen kan bero på att temat i detta nummer är ungt ledarskap.
90 000 nya chefer kommer att behövas de närmaste tio åren. Många kommer att hämtas från generation Y - 80- och 90-talisterna. En grupp som har andra krav på arbetslivet och absolut inte kommer att ställa upp på de villkor föräldrarna jobbat under, skriver chefredaktören Eva Brandsma.
Tidningen ger tonen för att nå fram till de nya chefsjobben: sova sig kreativ, nyttan med att ha ett nätverk, skaffa en mentor. Och förstås: stort ego, som den här generationen är känd för.
Hon - han ibland också - ska vara mer lyhörd, stå stadigt på jorden, lyssna på medarbetarna, ge beröm och uppmuntran.
Inte heller blundar redaktionen för de senaste årens dynamit: bonusar! De nya cheferna kommer nog inte att ta bort den moroten. Eller ska vi säga körsbäret och grädden på moset? Så illustrerar tidningen den artikeln. Lite fyndigt!
Chefstidningen är en bra bit från Veckans affärer eller andra affärsmagasin.
Bilder på personer saknas ofta, i stället är det teckningar och grafik, en djärv och fyndig blandning, men kanske inte alltid läslockande.
Texterna är korta, alla håller sig inom två sidor. Det mesta är lätt att ta till sig.
Vinner då Chefstidningen ett Publishingpris? Jag ska titta på några andra kandidater också. Tävlingen avgörs i november.
måndag 15 september 2014
För den nya unga chefen utan slips
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar