Kan en träningstidning ge en kick?
ShapeUp dök upp i veckan och blänkte med ”Ny tidning” i tidningsstället.
Detta bara dagarna efter ett liknande magasin lanserades: Womens Health.
Jag är inte säker på att någon av dem ger kvinnor en kick.
En smal modell och några hetsande rubriker möter läsaren från omslaget.
”Platt mage” kör många tidningar med flera gånger om året. En mål som sällan nås.
Andra ord är lika välkända: Stark, smal, snygg, bränner fett, friskare, perfekt hy…
Inget känns nytt eller ser ovanligt ut i ett hurtigt magasin som vänder sig till kvinnor.
Mycket är sminkreklam. |
Men de flesta sidor handlar om att äta och dricka rätt och gott, klä sig i rätt kläder, sköta hyn och piffa upp med smink och läppstift. Den sista finputsningen.
Väldigt många av de här sidorna ligger mer åt produktreklam än konsumenttest. Visst sätter testare betyg på grejerna, men det är mycket subjektivt.
Tydliga varumärken i "testerna". |
De flesta texterna, som inte är rak produktreklam, har skrivits av chefredaktören Beatrice Palm. Typsnittet gör att texter är de mest lättlästa jag sett på länge utan att vara klumpigt och övertydligt och det ska de ha beröm för.
Platt mage med Jennifers metod? |
Fotomodellen Jennifer Åkerman visar också sina bästa övningar för magen - den som ska bli platt. Hon går dock sällan på gym utan håller kroppen i form med dans och att äta nyttigt.
För mycket Photoshop gör bilderna onaturliga. |
Främst bilderna på fitnessbloggaren Alexandra Bring ser mera ut som någon Barbiedocka. Nu tränar hon visst hårt, men bilderna är förvanskade.
Tufft program som ger stark kropp. |
Jag tror att både ShapeUp och Womens Healts får svårt att klara sig. För att fånga in läsare måste en tidning vara annorlunda i form och sättet att presentera innehållet.
Det har inte ShapeUp och Womens Health.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar