Insidorna visar en större bredd: människor, sevärdheter, företagsamhet, tillverkning, kultur, aktiviteter...
Magasinet LIVSSTIL VÄRMLAND vill visa hur attraktivt landskapet är.
Och då menas allt!
”Möcke bra” skulle kanske värmländske fotbollstränaren Svennis sammanfatta det.
Kanske ändå lite för mycket. Det tar tid att ta till sig.
Vackert om ett fotbollslag i norra Värmland. |
Mycket tillverkas i Värmland. |
Nya värmlänningar berättar om hur de trivs. |
En översättning till engelska läggs till varje artikel. Tyvärr i det ännu blekare typsnittet seriffer.
Jag undrar om det inte varit bättre att satsa på en kraftfull svensk variant och en separat till engelskspråkiga läsare. Magasinet hamnat lätt mitt emellan.
Nu verkar det inte bara vara svenskar som fångats av landskapet. En holländsk familj blev så tagna att de insåg att det var här de ville leva. Flyttlasset gick och det har hållit i sju år nu.
Flera kändisar hyllar landskapet. |
Livet verkar alltid ordna sig för de som är kvar. Jobb skapas, mer än med ett känt kaffe i lila förpackning. Kreativiteten blomstrar, vilket flera reklambyråer upptäckt och valt att slå sig ner här.
Vattenlivet är rikt på flera sätt med 512 sjöar och på vintern går det att åka långfärdsskridsko på bland annat Grumsfjorden.
Lite charmigt är det för de som på sommaren pendlar med båtbuss på Klarälven eller Vänern in till jobben i Karlstad.
Tjusigt att ta båten till jobbet. |
Värmland går på offensiven med tidningar. Nyligen skrev jag om Magasin Värmland, en snygg tidning, lite mera journalistik, som också vill lyfta fram landskapet.
Livsstil Värmland är mera information som vill samla allt. På 132 sidor blir det väldigt mycket. Tjockt och påkostat. Stramt och fint. 30 000 exemplar. Magasinet tävlar om att få Publishingpriset i gruppen infomagasin.
KOMMANDE: Allt om tidskrifter kämpar också om ett Publishingpris - och om ett svensk-franskt tidningsäventyr.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar