Nu
har en till kommit ut med sista numret – arena.
Sista
numret går röd ton - både i färg på sidorna och i rubriker -
vilket är helt logiskt. Magasin arena har vänster-
inriktning, men är
inte bundet till något parti.
Omslaget strålar både lystert och dystert. Lyster i rött och med rubriken Gör rött! Dyster är huvudpersonen själv, Göran Therborn, en marxistisk sociolog som är flitigt citerad med sina ideologier.
Therborn
ger inte så mycket inspiration till läsning med sin dystra uppsyn.
Med tio sidor bilder och text får han utrymme för sina visioner.
Öppningsuppslaget
(ovan) är starkt i helrött och handskriven rubrik ” Gör
rätt gör rött”. Lite fyndig koppling.
I
intervjun säger Olle Svenning, före detta ledarskribent i
Aftonbladet:
-
Man kan säga mycket om Göran, men någon humor har han inte.
Reportagesidorna
fortsätter i den röda linjen med att söka sossarnas nya väg. Tolv
sidor där olika profiler försöker bena ut en linje. Flera är inne
på vad som sagts från flera håll: rädda landsbygden och gör
något åt miljonprogrammet.
Göran
Greider tror förstås att rörelsen är allt för att nå målet.
Sandro
Scocco kräver lite djärvare
politik, men säger att partiet är försiktigt för att inte förlora
röster.
Nina
Björk uppmanar s att ”sluta
krama entreprenörsandan: ”Kom
ihåg att arbete är grunden till allt vi behöver”.
Roland
Paulsen vill förkorta
arbetsdagen: ”För de
allra flesta är arbetet ett ekonomiskt tvång som man tvingas till
för att få lön. Med förkortning av arbetsdagen skulle det tvånget
reduceras”.
David
Jonstad är en annan som vill ge folk tid, inte pengar: ”Sänk
arbetstid och inför basinkomst. Ge mer utrymme umgänge med familj
och vänner”.
Layouten i magasinet är annars stram, precis som det brukar vara i motsvarande internationella magasin.
Genomgående
ligger alla texter i två spalter med en bred spalt emellan där
mindre rubriker och bilder läggs in. Rubrikerna är små och ligger
alltid i vänsterkant.
En
miss ligger på omslaget där mycket små rubrikrader staplats ovanpå
varandra. Förutom att det är svårläst, så har det ingen
läslockande effekt.
En miss är också uppslaget (ovan) där vikarierande chefredaktören Björn Werner gör en analys av science fiction romanen-Dune. Tung rubrik - ”Profetisk ökenlitania” - och tung text i svart lagt på en brun bakgrund. Att det handlar om boken framgår inte klart då den lilla bilden av boken och titeln i rött helt försvinner.
Allt
blev närapå oläsligt.
Med
bara två annonser går det att ana att arena även haft det tungt
ekonomiskt.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar