Tidningar och magasin går över till nätet.
Några gör tvärtom
- kompletterar nätet med papper.
MY HOME är ett
nytt magasin som går den vägen.
Tjock, som en
katalog – 18 mm och 204 sidor - och katalog är det också.
My Home är en
inredningssajt som startade i fjor. Sveriges största säger den sig vara.
Frestar med 80 000 möbler och olika prylar i inredning. Det mesta visas i
detaljbilder men även miljöbilder ger inspiration.
Nu kommer allt
förpackat i ett magasin.
Hem
och miljöer lyfts fram i frestande bilder. Trendskapare,
inredningsdesigners och bloggare tittar in hos varandra och visar sina hem.
Allt är stramt, ingen onödig pryl framme, vita linjen och med något grått som
en avbrytande accent.
Gården på Öster-
len i Skåne - vilken hem-
len i Skåne - vilken hem-
inred-
nings-
tidning har inte ett sånt reportage -
blir ett modernt hem med öppna lösningar där gammalt lyfts fram: breda
golvplankor, bjälkar i taket, en präktig Kockumsspis blir ett blickfång.
En igenbommad
affärs-
lokal förvandlas till ett hem som inte är likt något annat.
redningshimlen som gör stylisten
andlös.
Den gräddvita
villan med pool i Los Angeles hade tung och mörk inredning, men den svenska
kvinnan förvandlade allt till ett ljust hem.
En annan svensk
kvinna hittade en gigantisk villa på en kulle i Los Angeles med en fantastisk
utsikt åt alla håll.
I Brooklyn, New
York, hittade magasinet ett bohemiskt hem med starka färgsignaler i rött och
blått i en mustig miljö.
Hela innehållet i
My home är en mix av heminredningstidning och katalog över prylar som finns att
köpa. Reportagen hakas på med en sida, "Skapa stilen", där saker
visas i frilagda bilder med namn, varumärke och priser.
Dröm är ett ord
som ofta återkommer. Och visst blir det drömmar, vackra saker som fångar
ögonen. Bilderna lyfts fram med vitt utrymme omkring. Texterna är korta i raka
spalter i en lite större lättläst stil.
Vad jag kan störa
mig på är att bildtexter i en tunn blek stil läggs in i bilder som ögat ofta
helt missar.
Även texterna som
beskriver prylar har en stil i liten grad.
Snygg och
frestande, men ändå inte en ”riktig” tidning. Intrycket av katalog är starkt.
Det känns också i pappret som är tjockare. Hela magasinet är 18 mm tjockt.
”Gillar du
känslan i pappret?” undras det i en annons. Det gör jag, men det kunde varit
lite tunnare. Ett matt papper i en ruff och rå yta som ger profil och lite
annorlunda känsla. Andra tycker kanske att en tidning ska ha ett tunnare papper
med lätt glans i.
49 kr för magasinet är dock ett lågt pris. Schipsted och Aftonbladet ligger bakom utgivningen.
49 kr för magasinet är dock ett lågt pris. Schipsted och Aftonbladet ligger bakom utgivningen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar