Förändringens tid
- för tidningar och chefer.
Chef & Karriär slår ihop det. Ny tidning och ett forum för chefer som vill utvecklas.
Chef & Karriär slår ihop det. Ny tidning och ett forum för chefer som vill utvecklas.
Position hette
föregångaren. En tidning som kanske inte speglade utvecklingen. Jag har inte
sett den. Vinjetten finns kvar i den nya tidningen och inleder med små korta
notiser.
Position har en
kvinna på omslaget, Chef & Karriär en man i kostym.
Omslaget bygger
på det inledande och största reportaget – en 32-åring som tar över det välkända
postorderföretaget Ellos och förändrar från dammig postorder till en het
onlinebutik. Den moderiktiga kostymen kan då passa bra. På insidorna har han en
ledigare klädsel.
Omslaget
signalerar inte att innehållet handlar om mannen som chef.
Mixen är jämnt
fördelat mellan män och kvinnor. Ämnen i chefernas förändring handlar om att
inte ha för många bollar i luften, konsten att planera, kulturkrockar undviks i
ett utbildningsföretag genom att ha 11 olika nationer anställda.Bråkig kvinna (vänstra sidan). |
”En av Sveriges
bråkigaste kvinnor” inleder. Mest bråkar hon om den digitala
förändringen som måste genomföras.
Längre fram
kommer reportaget om den nya generationens chef: en kvinna ”med socialt
engagemang, hållbarhetstänk, coachande ledarskap” och som vill göra goda
affärer och förbättra världen.
En annan kvinna
är dagmamman som tämjer två män och vildhjärnor i det nya statusyrket – komiker.
Den ene är David Batra, moderatledaren Anna Kinberg Batras man.
Lite kul är det
att titta på tips som chefen kan unna sig:
Elbilen för 300 000
är en bra tjänstebil, eller varför inte en exklusiv eldriven tjänstecykel, en
mobil tillverkad under ”goda villkor”, snygga solglasögon, alkoholfria
kvalitetsviner, en snygg handväska eller rätt bryggare för att bli pigg av
morgonkaffet.
Lite svårlästa notiser |
Layouten är snygg
och gjord av Staffan Frid som bland annat ligger bakom prisbelönade tidningar
från Vi.
Alla artiklar,
utom några större reportage, har en tunn ram omkring och tjockare linjer för
att skilja text och rubriker åt.
Men jag får
tillfälle att reta mig på min käpphäst: användandet av seriffer, ett tunt och
blekt typsnitt som är onödigt svårläst. Särskilt i svarta eller ljusblå
plattor.
Frid använder
typsnittet i små notiser. Lite märkligt eftersom han i Vi-tidningar har en så
tydlig profil i stilvalet.
- Position behövde
få en tydligare riktning med ett innehåll som våra medlemmar har mer nytta och
användning för. Samtidigt bestämde vi oss för att göra en översyn av formen och
ge tidningen en modernare inramning och en titel som tydligare speglar innehållet.
- Vi är väldigt
stolta över premiärnumret och vi har fått massor av positiv respons av våra
läsare.
*Det har blåst
lite hårt kring din egen chefsroll i Unionen. Du har kritiserats för att vissa
saker inte får finnas i Unionens tidningar.
- Det är felaktigt
och gör också uppriktigt ledsen. I Kollega finns inga åsiktskorridorer. Vår
uppgift är att bevaka hela arbetsmarknads-Sverige. Att skapa ett innehåll som
drivs av
mångfald, rättvisefrågor och jämställdhet är inte bara en
självklarhet, det är också hjärtefrågor för oss.
FOTNOT: Unionen är fackförbundet för tjänstemän. Chef & Karriär är tidning för chefsmedlemmar, Kollega för 600 000 medlemmar.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar