tisdag 16 juni 2015

Dags för chefen att förnya sig


Förändringens tid - för tidningar och chefer. 
Chef & Karriär slår ihop det. Ny tidning och ett forum för chefer som vill utvecklas.
Position hette föregångaren. En tidning som kanske inte speglade utvecklingen. Jag har inte sett den. Vinjetten finns kvar i den nya tidningen och inleder med små korta notiser.
Men omslagen visar en förändring.
Position har en kvinna på omslaget, Chef & Karriär en man i kostym.

Omslaget bygger på det inledande och största reportaget – en 32-åring som tar över det välkända postorderföretaget Ellos och förändrar från dammig postorder till en het onlinebutik. Den moderiktiga kostymen kan då passa bra. På insidorna har han en ledigare klädsel.
Omslaget signalerar inte att innehållet handlar om mannen som chef.
Mixen är jämnt fördelat mellan män och kvinnor. Ämnen i chefernas förändring handlar om att inte ha för många bollar i luften, konsten att planera, kulturkrockar undviks i ett utbildningsföretag genom att ha 11 olika nationer anställda.
Bråkig kvinna (vänstra sidan).
”En av Sveriges bråkigaste kvinnor” inleder. Mest bråkar hon om den digitala förändringen som måste genomföras.
Längre fram kommer reportaget om den nya generationens chef: en kvinna ”med socialt engagemang, hållbarhetstänk, coachande ledarskap” och som vill göra goda affärer och förbättra världen.
En annan kvinna är dagmamman som tämjer två män och vildhjärnor i det nya statusyrket – komiker. Den ene är David Batra, moderatledaren Anna Kinberg Batras man.
Lite kul är det att titta på tips som chefen kan unna sig:
Elbilen för 300 000 är en bra tjänstebil, eller varför inte en exklusiv eldriven tjänstecykel, en mobil tillverkad under ”goda villkor”, snygga solglasögon, alkoholfria kvalitetsviner, en snygg handväska eller rätt bryggare för att bli pigg av morgonkaffet.
Lite svårlästa notiser
Layouten är snygg och gjord av Staffan Frid som bland annat ligger bakom prisbelönade tidningar från Vi.
Alla artiklar, utom några större reportage, har en tunn ram omkring och tjockare linjer för att skilja text och rubriker åt.
Men jag får tillfälle att reta mig på min käpphäst: användandet av seriffer, ett tunt och blekt typsnitt som är onödigt svårläst. Särskilt i svarta eller ljusblå plattor.
Frid använder typsnittet i små notiser. Lite märkligt eftersom han i Vi-tidningar har en så tydlig profil i stilvalet.

Naljen Ståhlström är ny chefredaktör som ligger bakom förändringen.
- Position behövde få en tydligare riktning med ett innehåll som våra medlemmar har mer nytta och användning för. Samtidigt bestämde vi oss för att göra en översyn av formen och ge tidningen en modernare inramning och en titel som tydligare speglar innehållet.
- Vi är väldigt stolta över premiärnumret och vi har fått massor av positiv respons av våra läsare.

*Det har blåst lite hårt kring din egen chefsroll i Unionen. Du har kritiserats för att vissa saker inte får finnas i Unionens tidningar.
- Det är felaktigt och gör också uppriktigt ledsen. I Kollega finns inga åsiktskorridorer. Vår uppgift är att bevaka hela arbetsmarknads-Sverige. Att skapa ett innehåll som drivs av
mångfald, rättvisefrågor och jämställdhet är inte bara en självklarhet, det är också hjärtefrågor för oss.
FOTNOT:  Unionen är fackförbundet för tjänstemän.  Chef & Karriär är tidning för chefsmedlemmar, Kollega för 600 000 medlemmar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar