Scenen heter den
också.
Riksteaterns nya
tidning för medlemmarna har haft premiär.
Tidningen spelar
upp med ett innehåll efter önskemål från en workshop med femtio medlemmar.
Att fråga sina
läsare vad de vill ha är ett grepp som lokala dagstidningar brukar ta när de
vill förnya.
Framgångsrika
tidningar brukar göras av en tidningsmakare med stark magkänsla för vad läsarna
och "folk vill ha".
Scenen är helt ny
och fick då utgå från vad som saknades i pappersläsning.
En del
varningstecken uttrycktes om att det är passé med en papperstidning.
- Men jag tycker
det är outstanding att få hålla något i handen, sen kan webben få komplettera,
skriver Magnus Aspegren, VD i Riksteatern.
I första numret
kommer mycket av önskemålen från workshopen:
lyft fram dem som
arbetar bakom scenen, utblick mot scenkonsten internationellt, inspiration och
tips för att attrahera fler medlemmar:
En scenograf och
kostymdesigner berättar om sitt jobb. Scenkollektivet Troja vill skaka om
publiken med ett politiskt budskap. I lilla Ljungby växer teaterintresset med
fler nya medlemmar och många unga söker sig nu till teatern.
Skådespelerskan
Anna Pettersson gör enmansföreställningen Fröken Julie, men hon är också doktorand
som gör ett projekt i konstnärlig forskning, väggen som finns mellan scenen och
publiken. Även två akrobater är inne i samma område. En tung text med många
frågetecken där den praktiska nyttan inte klart kom fram. Mest ger det
skådespelarna insikt om sitt eget yrke.
Ingen rubrik på uppslaget. |
Bröderna Luuk gör
en turné med en syskonshow och flera andra mindre notiser om teaterhändelser.
Aktivister slår
till allt oftare i samhället, men vad händer när de intar teaterscenen för sina
budskap? Var går gränsen mellan konst och politik? Ett större reportage handlar
om detta. Här reagerar jag på att det saknas en rak läslockande rubrik. I stället
låg bara en ingress i röd platta på en sida.
Bröder på turné |
Det verkar som om
workshopen fått med mycket av sina tankar.
Liksom en teater
ska fungera bra för ögat så fungerar också Scenen bra som tidning. Lättläst med
en balans mellan text och bilder. Texterna går i två bredare spalter, är lagom
långa, men kan ibland vara lite ”kulturtunga”. En bred kant i vit luft längst
ut på sidorna. Här och där finns det på alla sidor mycket vitt som gör det
ljust.
Bilderna håller
hög klass, de flesta fångade på scenen och i miljöer kring. Ett fåtal rena
personbilder finns.
Vad jag kan klaga
på är två små notiser där blek vit text lagts i röd eller rosa platta och en
med ren text i ljusblått mot vitt. Inget av dem helt lätt för ögat.
Scenen har gjorts
av Spoon och de har lyckats bra med andra tidningar. Vissa layoutsignaler kan
jag känna igen från deras andra projekt. "Vanliga läsare" brukar inte
kolla så många tidningar och reagerar därför inte.
Pappret är blekt vitt,
tjockt och lite kartongaktigt.
En profil som jag
tycker fungerar bra som avbrytning med vanligt glassigt papper.
En ny
papperstidning kan vara en djärv satsning i dagens läge. Riksteatern har över
40 000 medlemmar med intresse för scen och teater, då är det troligen också en
grupp som läser både tidningar och böcker. Webben kanske inte tar lika mycket
som deras främsta informationskanal.
Scenen saknar
helt annonser vilket pekar på att Riksteatern är beredd att satsa en del pengar
på sin tidning.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar